zaterdag 11 augustus 2007

Over Wilders-als-fascist (2): wat Rick Gallagher van weerlegging bakt

"Als de Ravotr ondergetekende probeert te overtuigen van het fascistoïde krakter van de PVV dan bakt hij er tot nu toe weinig van." Zo concludeert Rick Gallagher na een uitvoerige reactie geplaatst bij deel 5 van mijn serie over Wilders, "Hoe je een fascist herkent".

Hij draagt voor dit strenge oordeel een hele reeks argumenten geen. Geen van alle maken op mij een zeer overtuigende indruk. Deels omdat ze ingaan op dingen die ik helemaal niet beweer. Deels omdat ze niet ingaan op wat ik wel beweer. Dat, en nog wat dingen meer, hoop ik in het onderstaande, te laten zien - overigens in een verwante polemisch-kritische maar persoonlijk-respectvolle geest als waartin Rick zijn reactie blijkens de afsluiting van zijn eerste commentaar bedoelt. Mijn stuk is lang, ik weet het. Maar ik vond het niet goed om de zaak op te splitsen, mede omdat ik verder wil en deze reactie niet te lang moest blijven wachten, naar mijn idee.

Over de gehanteerde methode

Ricks eerste bezwaar is dat ik niet begin met een uiteenzetting van wat fascisme eigenlijk is, maar dat ik slechts 'elementen' aandraag die Wilders' politiek op fascisme doen lijken. "Het grootste bezwaar evenwel is dat deze fragmentarische behandeling betrekking heeft op het niveau van de ideologie." Rick vervolgt dan met een uiteenzetting over de marxistische methode zoals die volgens hem gebruikt zou moeten worden om het fascisme van Wilders te analyseren. Eerst een analyse van de maatschappijvorm, met daarin de productiewijze centraal. Dan de strijd tussen klassen en dergelijke, en de conflicten binnen die klassen. Vervolgens, als derde niveau de politieke, ideologische en historische aspecten. Rick zegt het niet met zoveel woorden, maar hij verwijt mij klaarblijkelijk dat ik mijn verhaal begin bij de ideologische bovenbouw in plaats van bij de doorslaggevende materiële basis.

Rick haalt echter een paar dingen door elkaar. De vraag wat wezenlijk is, en wat slechts symptomatisch, in een verschijnsel als Wilders is niet hetzelfde als de vraag waar je een uiteenzetting daarover dient te beginnen. Marx begint Het Kapitaal ook niet met het schetsen van de structuur van de maatschappij, om vervolgens over klassenstrijd te schrijven en af te sluiten met ideologische,. historische en politieke aspecten. Integendeel. Hij begint zijn uiteenzetting met een diepgravende verhandeling over de waar , om daarin de aspecten ruilwaarde en gebruikswaarde te onderscheiden, de circulatie van waren te behandelen, de rol van geld - en geleidelijk ontvouwt hij vanuit deze nogal abstracte categorieën steeds concreter hoe de kapitalistische maatschappij functioneert, hoe ze is ontstaan, wat de dynamiek is - en waarheen ze beweegt.

Marx houdt zich dus geenszins aan het schema van Rick: waar hij mee begint komt pas in de loop van de analyse op steeds verschillende manieren naar voren, de verschillende aspecten waaraan Rick keurig een volgorde toekent, zijn bij Marx vervlochten inéén. Waar Rick een sonate of symfonie van Beethoven wil horen, met een eerste deel van thema's en variaties, een tweede en vervolgens een slotdeel, daar geeft Marx eerder een fuga van Bach met eindeloos complex doorheengeweven meerstemmigheid, tot een meesterlijk geheel verweven.

Reden waarom ik dat zeg is niet dat ik hier iets vergelijkbaars doe als Marx, integendeel. Ik kom ermee om te laten zien dat er verschillende manieren zijn van uiteenzetting, en om aan te geven dat hoe iets wordt uiteengezet sterk kan verschillen van de analyse die aan de uiteenzetting vooraf ging. Immers, Marx is zijn onderzoek dat tot Het Kapitaal leidde, niet begonnen met de abstracte studie naar het wezen van de waar. Integendeel, hij heeft eindeloos statistieken zitten verzamelen, boeken gelezen over geschiedenis, politiek, economische theorie. Als Het Kapitaal de lijn had gevolgd waarop Marx tot zijn conclusies was gekomen, dan was het een heel ander boek geworden. Hij is juist via onderzoek tot de kern gekomen, van het concrete naar het abstracte; maar heeft bij zijn uiteenzetting dat eindpunt tot vertrekpunt van zijn betoog gemaakt, en gaat dan van het abstracte naar het concrete. Hoe Marx dingen ontdekte is iets anders dan hoe hij zijn ontdekkingen bracht.

Welnu, ik hou een heel ander soort verhaal hier. De stukken in de serie houden zijn geen afgeronde analyse in, maar zijn eerder verslagen van de verkenningstochten rond het verschijnsel-Wilders. Mensen mogen meelezen met het hardop-denkwerk rond Wilders waar ik mee bezig ben. Aan de hand daarvan maak in aspecten van de ideologie, werkwijze en doelstelling van het verschijnsel-Wilders een beetje inzichtelijk, en licht ik toe waarom het hier een fascistische dreiging betreft. Ik begin dus niet alleen mijn verkenning, maar ook mijn uiteenzetting, met de verschijningsvormen, om stap voor stap tot (in de buurt van) de kern te raken. Niet alleen mijn onderzoek, maar vooralsnog ook mijn uiteenzetting, gaat hier van het concrete naar het (enigszins) abstracte.

Dat ik met de ideologie van Wilders begin is dan ook helemaal niet per se omdat ik dat de kern van de fascistenzaak vind. De reden is een andere. Ik probeer iets duidelijk te maken aan de hand van die aspecten van Wilders die eenvoudwig waarneembaar zijn, die voor iedereen, marxist of niet, te volgen zijn. Dan kom je al gauw bij zijn provocerende uitspraken, beleidsvoornemens, politieke programma terecht - bij zijn ideologie dus. De verkenning van die aspecten laat - dat probeer ik aannemelijk te maken - opvallende overeenkomsten zien met het gedachtengoed van fascistische personen en organisaties.

Maar ik maak heel erg duidelijk dat ik dit als zodanig nog niet als doorslaggevend bewijs zie. Lees mijn afsluiting van deel vijf nog maar eens. Nadat ik zijn pleidooi voor openlijke ongelijkheid heb bekeken, zeg ik "in combinatie met racisme en nationalisme is de fascistische inslag van Wilders' politiek langzamerhand toch onmiskenbaar. Maar aanwijzingen in fascistische richting, hoe onmiskenbaar ook, zijn nog geen sluitende bewijsvorming om Wilders tot fascist te bestempelen..." Ook voor mij is ideologie niet beslissend. Laat ik daar meteen aan toevoegen dat deze passage ook een weerlegging inhoudt van het volgens Rick zo fragmentarische karakter van mijn argumentatie. De elementen die ik aandraag zijn "in combinatie" een aanweizing voor een "fascistische inslag" - dus niet los van elkaar. Het gaat bepaald om meer dan - zoals Rick het noemt - "een waslijst van ideologische overeenkomsten".

Ideologie niet zo ondergeschikt

Wel denk ik dat bij het typeren van een persoon als zijnde een fascist, ideologie wel veel belangrijker is dan zowel Pepijn als Rick doen voorkomen. Fascisme is een beweging met een bepaald doel, een stroming die bepaalde opvattingen in de praktijk wil brengen op een bepaalde manier. Afzonderlijke fascisten worden wel degelijk in hoge mate gekenmerkt door een stelsel van samenhangende opvattingen, door wereldbeeld, door een ideologie. Een beweging is het inderdaad pas als de ideologie geworteld is in een specifieke praktijk, met een specifieke rol in de strijd tussen de klassen in de kapitalistische maatschappij.

Dat "het analyseren van brokstukken van de Wildersiaanse ideologie" iets anders is dan "een analyse van de reële, empirisch bestaande, objectief bestaande structuur en dynamiek van de Nederlandse klassenmaatschappij" is, was mij bekend voordat ik deze zinsnede van Rick onder ogen kreeg. Maar het analyseren van de Wildersiaanse ideologie - het gaat om meer dan brokstukken, het gaat om een samenhang erin - werpt wel licht op aspecten van dingen die in deze maatschappij gaande zijn. Ideologie heeft óók realiteitsgehalte.

De afzonderlijke fascist herken je immers wel degelijk in belangrijke mate aan zijn ideologie, en aan de wijze waarop aan die ideologie geprobeerd wordt praktisch gevolg te geven. Een analyse van een persoon als Wilders die met de ideologische aspecten begint? Ik zie niet wat daar mis aan is. Zolang het maar niet daarbij blijft steken. Maar als Rick denkt dat ik niet verder kom dan ideologie dan maakt hij dezelfde fout als Pepijn: voorbarige verwijten over een nalatigheid die je eventueel pas kunt vaststellen als de serie klaar is. Niet eerder.

Fascisme destijds

Rick legt, in nogal complexe bewoordingen, maar op zich goeddeels correct - uit, waarin volgens de marxistische traditie waarop hij zich beroept het fascisme bestaat. Het gaat om een politiek project waarin een deel van de kapitalistenklasse een diepe crisis oplost door 1. de arbeiderklasse te verpletteren, en 2. de burgerlijk-democratische verhoudingen bruut opzij te schuiven. Om dit te bereiken wordt een massabeweging gevormd van delen van de middenklasse, plus lompenproletariërs en gedemoraliseerde delen van de arbeidersklasse. "Het fascisme zocht de oplossing van de maatschappelijke crisis in de instelling van een dictatoriaal regime dat de atomisering van de arbeidersklasse effectueerde."

Ik ben het daar allemaal best wel mee eens, op één punt na. Als hij zegt "met nationalisme als principieel ideologisch cement smeedde het fascistische grootkapitaal destijd een sociale beweging wiens zwaartepunt destijds lag..." dan verwart hij de klasse ten gunste waarvan het fascisme opereert - de klasse van grote ondernemers - met degenen die daadwerkelijk een fascistische beweging smeedden.

Het was niet het "grootkapitaal" dat de nazi-partij vormde, en met racisme een SA tot hysterische dieptepunten van gewelddadigheid dreef. Het waren elementen uit de middenklasse - een korporaal/ schilder, een slagerszoon - plus enkelingen uit de grootgrondbezittende klasse (het aantal SS-ers met een aristocratische achtergrond was trouwens opvallend), die een fascistische beweging vormden, en als wezenlijk deel daarvan ook een paramilitaire organisatie. De steun van uit de grote ondernemers was aanvankelijk marginaal.

Pas toen Hitler een geloofwaardige kandidaat voor de macht was geworden omdat zijn beweging een enorme kracht had ontplooid tussen 1929 en 1932, toen begonnen grotere aantallen grote ondernemers contact met de nazi's te zoeken en op grotere schaal geld in de partijkas te storten. Niet het "grootkapitaal" - dat de nazi's met grote afkeer bezag en hen slechts steunde uit angst voor de arbeidersbeweging, vooral voor hen nog veel engere communisten - maar een naar rechts geradicaliseerd delen van de middenklasse "smeedde (...) een sociale beweging aaneen" die het vuile werk ten gunste van dat "grootkapitaal" mocht opknappen.

Over democratie

Maar ik wijd uit. We gaan terug naar Wilders-als-wel-of-geen-fascist. Nadat Rick zijn samenvatting van een marxistische theorie rond het fascisme heeft gegeven, beginnen de schermutselingen tussen hem en mij pas goed. En dan gaat het al vrij snel mis.

Na al deze uiteenzettingen vertelt Rick dat hij bezwaar maakt "tegen de mening van Ravotr dat de poging van Wilders om Moslims tot tweederangsburgers te degraderen, van deze racist ook een fascist maakt." Probleem: ik ben die mening helemaal niet toegedaan, en dat is uit de al eerder geciteerde slotzinnen van deel vijf al glashelder op te maken. Slechts in combinatie met al genoemde andere aspecten wijst het streven om Moslims achter te stellen op een fascistische inslag bij Wilders, en zelfs dan is het - hoe vaak moet ik dat herhalen voor het gelezen wordt? - niet doorslaggevend als bewijs. Dus het bezwaar dat Rick maakt is vooral een product van zeer slordig lezen, en wellicht het raden naar bedoelingen die echter nergens uit blijken. Voor iemand die beweert het marxisme als 'wetenschappelijke methode' te hanteren is dit slordige lezen toch wel tamelijk onder de maat.

Maar Rick vervolgt dan met een interessante uiteenzetting van theoretisch belang: hij legt uit dat uitsluiting van bepaalde bevolkingsgroepen niet betekent dat de burgerlijke democratie niet meer bestaat, niet wijst op het bestaan van een regelrechte dictatuur. Hij noemt voorbeelden: de staat Israël, landen als Nederland voordat bijvoorbeeld vrouwen kiesrecht hadden. Hij stelt zelfs: "Ik durf zelfs te beweren dat de maatschappelijke uitsluiting van etnische minderheden compleet compatibel is met het bestaan van de burgerlijke (!!!) democratie."

In essentie heeft hij gelijk: ook de VS in de tijd van de slavernij was geen dictatuur, net zo min als de staat Israël dat nu is. Maar "compleet compatibel" gaat wel veel te ver. Het suggereert dat er tussen het inperken van burgerrechten en het democratische deel van "burgerlijke democratie" geen echte spanning bestaat.

Ik zou toch denken dat de VS in de tijd van de slavernij, minder een (zelfs burgerlijke) democratie was dan sindsdien? En dat de invoering van algemeen kiesrecht voor mannen èn vrouwen een uitbreiding van die democratie betekende? En dat dus het ongedaan maken van zulke emancipatoire maatregelen afbreuk doen aan die (nog steeds burgerlijke, dus door het kapitalisme ingeperkte) democratie? Ja, het maakt uit als bijvoorbeeld in Israël een generaal de macht grijpt en heet beetje democratie door dictatuur vervangt. Maar het maakt toch wel degelijk ook uit of binnen de burgerlijke democratie de democratische rechten van hele bevolkingsgroepen worden ingeperkt of erger?

Daar komt nog iets bij, iets dat relevant is voor de Wilders-discussie. Ja, de VS was ook voor de afschaffing van de slavernij een soort van burgerlijke democratie. Maar die stond onder spanning, juist vanwege het voortbestaan van die slavernij. De slavenhoudende grondbezitters vormden een deel van de heersende klasse wiens positie en ambities steeds meer op gespannen voet met de democratie kwamen te staan.

Toen via democratische verkiezingen in 1860 Lincoln, de man van de Noordelijke kapitalistenklasse tot president werd gekozen, scheidden de staten waarin de slavenhouders de baas waren zich af. Om zelfs maar de burgerlijke democratie te redden was een burgeroorlog nodig, door marxisten wel de tweede Amerikaanse burgerlijke revolutie genoemd. Zo "compleet compatibel" met burgerlijke democratie is de uitsluiting van etnische minderheden nu ook weer niet.

En degenen die de erfenis van de slavenhoudersstaten hooghouden, mèt het bijbehorende racisme, degenen die met de vlag van de zuidelijke Confederatie zwaaien, of ze nu in de rechterflank van de Republikeinse partij opereren en rechtstreeks bij de Ku Klux Klan - het zijn nauwelijks serieuze burgerlijke democraten. Voor sommigen van hen lijkt de typering "fascist" toch niet misplaatst...

Dat brengt ons terug bij Wilders. Ik schrijf, naar aanleiding van Wilders' idee om het gelijkheidsbeginsel van artikel 1. van de Grondwet te schrappen: "ongelijkheid als principe, en niet als uitkomst - dit is een wezenlijke breuk met zelfs de beperkte burgerlijke vorm van democratie die Nederland kent." Dat is, zo zie ik nu, een problematische formulering. "Inbreuk" in plaats van "breuk" was al beter geweest.

Het probleem zit erin dat je de zin op twee manieren kunt uitleggen. Je kunt erin lezen dat, als dit ongelijkheidsprincipe wordt doorgevoerd, Nederland dan geen burgerlijke democratie meer zou zijn. Dat zou onzin zijn, om redenen die Rick uitlegt: ook met achterstelling van etnische groepen is een maatschappij nog burgerlijk-democratisch te noemen als er een gekozen parlement functioneert, met het bijbehorende staatsbestel. Wel zou het die burgerlijke democratie minder democratisch maken. Een totale breuk is het niet, een serieuze inbreuk echter wel.

Maar mij ging het om iets anders, namelijk om wat dit voorstel zegt over degene die het voorstel doet, over Wilders dus. Het slopen van het gelijkheidsbeginsel is nog geen totaal einde aan de burgerlijke democratie in Nederland. Maar dat Wilders het gelijkheidsbeginsel openijk en principieel wil slopen, laat wel zien dat hij op een wezenlijk punt breekt met die democratie. Het tekent hem, als openlijke antidemocraat. Dat stel ik vast, net zoals ik zijn racisme en zijn paranoïde nationalisme vaststel. Een racistische nationalistische antidemocraat - daar ben ik tot nu toe aanbeland. Verwantschap met fascistische ambitie en opvattingen meen ik daarmee wel degelijk te hebben aangetoond.

Kansloze fascisten zijn ook fascisten

Rick ziet dat ik met het wijzen op de autoritaire dynamiek die voor uitvoering van Wilders' neoliberale program volgens mij vereist is "eindelijk in de buurt van het 'wezen' van fascisme" ben gekomen. Maar het is hem allemaal nog niet goed genoeg. Met zwaarwichtige verwijzingen naar het marxisme als "'realistische 'theorie" die de "ontwikkelingen van een bestaande maatschappij analyseert in plaats van hier een normatief gefundeerde fantasie tegenover stelt" klaagt hij dat ik er niet in slaag om te laten zien waar toch die "klassenbeweging" is die vandaag de dag naar fascisme neigt. De militante middenklasse, de kapitaalsgroepen die deze middenklasse opstoken om de arbeidersbeweging te verpletteren - ik laat ze niet zien, en dat is , marxistisch gezien, klaarblijkelijk een doodzonde.

Ik herhaal het nog maar eens: de serie is nog niet af! Op delen hiervan ga ik nog in. Maar mijn doel tot nu toe is veel bescheidener dan het via kunstgrepen opleuken van Wilders als aanvoerder van een - inderdaad niet-bestaande - gigagrote fascistenbeweging. Ik ben slechts bezig met de politicus Wilders als fascist neer te zetten. En dat is - nogmaals - niet uitsluitend, maar wel in hoge mate, een kwestie van het ontleden van de ideologie, en het relateren daarvan aan een in de kapitalistische maatschappij gewortelde politieke ambitie. Dáár ben ik mee bezig.

Klagen dat ik niet tegelijk nog met iets heel anders bezig ben is doodgewoon ook nog eens off-topic, hoe vaak het woord klasse, klassenfractie, grootkapitaal, maatschappijformatie en crisis ook worden herhaald, en in wat voor gewichtige combinatie ook. Het is een beetje alsof een schrijver van limericks wordt verweten dat zijn creaties niet voldoen aan de eisen die men aan een sonnet mag stellen. Het is alsof een countryzanger te horen krijgt dat hij slechte aria's in een opera aan het zingen is.

En al klagend sluipen de denkfouten binnen. Ik citeer: "Dat de preconditie voor de realisering van Wilders' programma bestaat uit de vestiging van een dictatuur (wat ik overigens betwijfel), creëert nog niet de klassenbeweging die een dergelijke herstructurering kan verwezenlijken." Dat Wilders op dictatuur af zou moeten koersen als hij zijn doelen werkelijk wil bereiken, wil niet zeggen dat hij daar ook de machtsmiddelen voor heeft. Dat is wat hier na enige ontcijfering kennelijk staat. Maar dat is de kwestie nog helemaal niet. Ik ben Wilders aan het typeren. De inschatting of zijn project kans op succes heeft is een eventuele volgende stap in de analyse. Niet alles tegelijk!

Rick zegt ook nog: "Als, zoals de Ravotr meent, het programma van Wilders de instelling van een dictatuur vereist, dat ins het enige mogelijke resultaat van de huidige stand van zaken dat er van een integrale uitwerking van het programma van Wilders geen sprake kan zijn." Dat is zeer wel mogelijk, maar dan nog: de "huidige stand van zaken" kan veranderen. Als het al zo is dat, zoals Rick betoogt, "de huidige crisis van het kapitalisme(...) vele malen minder" is dan in de jaren dertig toen de nazi's opkwamen, dan moet daar meteen bij dat zoiets kan veranderen. Het kapitalisme is, om maar eens in een taal te spreken die Rick zo graag hanteert, is een dynamisch en contradictoir systeem waarin de opeenhoping van tegenstellingen tot uitbarsting komt in steeds weerkerende crisisverschijnselen met potentieel catastrofale gevolgen. Anders gezegd: wat zo is hoeft niet zo te blijven.

Maar er is nog iets. Misschien is het project van Wilders vooralsnog kansloos. Laten we het hopen en tot zijn kansloosheid bijdragen! Maar dat zegt niets over de vraag of hij wel of geen fascistisch politicus is. Je hebt ook mislukte fascisten, gesjeesde fascisten, kansloze fascisten. De tegenwerping van Rick raakt, zoals te vaak in dit stuk, niet aan wat ik betoog, maar aan wat hij denkt dat ik betoog, of wat hij vindt dat ik, als serieus marxist, zou moeten proberen te betogen en bewijzen.

Over marxistische categoriën

Soms krijgt Rick's streven om mij te kapittelen voor de vermeende afwezigheid van marxistische analyse trouwens wat koddige, maar ook verontrustende, trekjes. Als hij tracht te weerleggen dat Wilders bezig is méér te doen dan langs electorale weg steun bouwen, dan schrijft hij: "Als Wilders "boze mensen"(lekker marxistische categorie trouwens) wil gebruiken als 'stormram'..."

"Lekker marxistische categorie"!? Vanwaar die vraag, beste Rick? Is de implicatie hier dat "boze mensen" voor marxisten een ontoelaatbare zinsnede (pardon, 'frase' zegt de officiële marxist geloof ik liever) is, en dat ik "wildgeworden kleinburgers" had moeten neerpennen, of "losgeslagen lompenproletarische elementen"? Moeten we, juist als marxisten, ook niet zoeken naar woorden die ook door niet-marxisten een klein beetje te volgen zijn? Moet marxistisch woordgebruik dienen ter verheldering - of alleen als vertoon van orthodoxie?

Ik stel er juist op mijn weblog een eer in om, als marxist, de werkelijkheid te beschrijven en te anaalyseren zonder keer op keer het, te vaak als elitair jargon werkende, typerende marxistisch woordgebruik te hanteren. Soms moet je precies zijn en het over "arbeidersklasse" hebben. Soms is echter "brede lagen van de bevolking" net zo functioneel. Soms moet je precies zeggen tot welke klasse, klassefractie of laag "boze mensen" behoren, Maar soms is het voldoende om aan te geven dat het hier om, tsja, boze mensen gaat.

Het voordeel van "boze mensen" en "brede lagen van de bevolking" boven veel van de soort woorden waaraan Rick te vaak de voorkeur geeft, - klassenfracties, proletariaat, grootkapitaal, klassebeweging, de hele rimram - is dat de eerste woorden iets makkelijker door niet-marxisten worden begrepen. En dat is, dunkt mij, toch ook het doel van uiteenzettingen van marxisten. We moeten leren om onze marxistische theorie niet alleen zo goed mogelijk te hanteren, maar ook op een toegankelijke manier te communiceren. En dat in die communicatie het marxistische woordgebruik, de 'marxistische categorieën' niet erg prominent naar voren geschoven worden, lijkt mij eerder een voordeel dan een nadeel.

Vergelijking gaat mis

Nogmaals terug naar Wilders. Rick erkent tegen het einde van zijn reactie: "de PVV draagt zeker de potentie in zich om onder de 'juiste' omstandigheden uit te groeien tot fascisme." Maar hij zegt dan: "Maar om te beweren dat zij daarom nu al fascistisch is is van dezelfde teleologie als de bewering dat de bolsjewistische partij 'eigenlijk' de embryonale vorm van de stalinistische dictatuur was, of de bewering dat de SDAP 'eigenlijk' een voorbode was van de neoliberale PvdA."

Dat klinkt alweer zeer gewichtig, mede door dat nodeloos moeilijke woord "teleologie". De strekking is kennelijk dat ik de PVV analyseer aan de hand van waar ik denk dat het naar toe gaat, en niet aan de hand van wat ze nu waarneembaar aan het doen is. De vergelijkingen met bolsjewieken en SDAP moeten het kwalijke karakter van die methode illustreren. Maar Rick slaat de plank hier driedubbel mis.

In de eerste, maar niet de belangrijkste, plaats, heb ik het in mijn stukken vrij weinig over de PVV gehad. Ik kwalificeer Wilders als fascist. Over zijn PVV ben ik tot nu toe veel terughoudender, Rick heeft de alinea ervoor nog geciteerd hoe ik in dit verband spreek van "fascisme in nogal embryonale ... toestand". Mijn belangrijkste onderwerp is tot nu toe echter Wilders zelf.

In de tweede plaats illustreer ik zijn fascistische politiek met de opvattingen die hij nu heeft, de activiteiten die hij nu onderneemt, en de dynamiek die dat heeft. Ik leid zijn fascisme niet met terugwerkende kracht af uit de uitkomst van zijn activiteiten, zoals het woord "teleologie" en de vergelijkingen die Rick maakt, suggereren. Wel wijs ik op een dynamiek, en logica die besloten ligt in wat Wilders beoogt en hoe hij opereert. Dat is echter niet hetzelfde.

In de derde plaats - zelfs al zou ik wel 'teleologisch' bezig zijn in de door Rick bedoelde zin, dan nog gaan zijn vergelijkingen lelijk de mist in. Zowel de bolsjewistische partij als de SDAP zijn opgezet als voertuigen tot emancipatie van de arbeidersklasse. De stalinistische dictatuur en de neoliberale PVDA zijn van die emancipatie, ieder op zeer verschillende manier, een dodelijke vijand. van bolsjevisme naar stalinisme, van SDAP naar PvdA - het is een proces een verregaande verloedering, ontaarding, ontkenning van waar het oorspronkelijk om ging.

Bij de PVV is dat toch heel duidelijk anders. Zelfs als ik zou erkennen dat Rick en Pepijn gelijk hebben en dat het de PVVniet om fascisme gaat, dan nog ligt fascisme wel degelijk in het verlengde van wat Wilders beoogt. Het is er een extremer versie van, op een bepaalde manier nagestreefd. Fascisme is - ook Rick en Pepijn erkennen dat indirect - wel degelijk verwant aan aar Wilders mee bezig is. Van Wilders naar fascisme gaan betekent: drastisch de ingeslagen weg vervolgen. Van Lenin naar Stalin, of van Troelstra naar Bos betekent: drastisch de ingeslagen weg verlaten en een tegengestelde richting ingaan. Dat is toch wel heel iets anders.

Ter afsluiting

Ricks reactie kreeg een korte repliek van NKOS. Die betoogde dat er bij Wilders wel degelijk van een een fascistisch gedachtengoed en poging om een bijbehorende beweging op te bouwen is. Op diens reactie volgt een tweede reactie van Rick waarin hij nog een paar aanvullende punten maakt die aandacht vragen.

Zo zegt hij: "Ik maak bezwaar tegen redeneringen met de volgende logische structuur: 1. Wilders is gevaarlijk rechts en 2. Fascisme is gevaarlijk rechts dus 3. Wilders = fascist." Ik deel dat bezwaar. Ik wil er even op wijzen dat noch NKOS, noch ondergetekende, die fout maakt, en dat Rick het tegendeel niet eens probeert aan te tonen.

Dan zegt Rick: "het staat je natuurlijk vrij om Wilders een fascist nte vinden omdat hij een bepaald gedachtengoed heeft (...) Maar voor marxisten als Peter en mij zou dat niet het criterium moeten zijn." Daar blijf ik het mee oneens. Een fascistisch individu kun je wel degelijk herkennen aan de opvattingen van dat individu, aan diens ideologie. Dat maakt een partij waarin dat individu werkt nog niet tot fascistisch, evenmin als deelname van zo'n individue aan een regering een land fascistisch maakt. Maar ik noem bijvoorbeeld de nep-historicus David Irving een nazi - of hij nu in nazi-kringen verkeert of niet. Zijn openlijk uitgedragen opvattingen maken hem tot nazi.

Op vergelijkbare manier tracht ik te laten zien dat Wilders een fascist is. Op dit niveau is ideologie heel wat minder bijkomstig in de analyse dan Rick beweert, en ik zie niet wat daar onmarxistisch aan zou wezen. Analyse van ideologie is, juist ook in dit vraagstuk, wezenlijk. Dat die analyse gerelateerd dient te zijn aan de functie die fascistische politiek inneemt in de klassenstrijd is helemaal waar. Daar ben ik dan ook mee bezig, ook al is mijn woordkeus een andere dan Rick wellicht zou wensen.

Een slotopmerking. Rick wil mij trachten te overtuigen door een beroep te doen op ons gezamenlijke marxisme. Dat is op zichzelf uitstekend, al vind ik zijn pogingen tot nu toe niet geslaagd. Maar wel wil ik er op wijzen dat dit weblog geen marxistisch theoretisch magazine voor marxisten-onder-elkaar beoogt te zijn. Ik probeer mijn stukken welbewust te schrijven op een manier die voor niet-marxisten te volgen is. En als het zo is dat de meeste bezoekers van mijn weblog marxisten zijn, zoals Rick vermoedt, dan vindt ik dat eerder een zwakte dan een kracht.

De taak van marxisten is toch immers niet voornamelijk te bewijzen aan elkaar wie de beste marxistische analyse maakt. De taak van marxisten is om een analyse te maken die klopt - en om dat zo te doen dat niet-marxisten er de zin en het nut van beginnen in te zien. Ook dàt is realisme: ingaan op de dingen zoals ze zijn, desnoods voorbij de categorieën waarin juist ook marxisten de dingen te vaak te snel proberen te vangen.

46 opmerkingen:

Brian4all zei

Hey Ravotr,

Ik ben blij met je laatste twee intermezzo's (1) en (2) waarin je wat misverstanden oplost over de inhoud en de vorm van deze artikelenreeks. Ik had zelf namelijk wat moeite met deze twee niveaus van schrijven:

A) Aan de ene kant vind ik de losse delen (over woordgebruik, racisme, nationalisme, antivakbond e.d.) stuk voor stuk glashelder. Dat iemand fascist kan zijn zonder dat er een beweging is, zat daar al in; dat ideologie en materiele werkelijkheid samenhangen ook (juist daardoor heb je inderdaad de vrijheid vanaf welke zijde je betoog aanvangt, denk ik).

B) Aan de andere kant is het wel verwarrend dat vorm en inhoud van de reeks artikelen anders liggen. Zo duidelijk als elk deel op zichzelf is, zo open is nog de reeks als geheel: "hardop-denkwerk". Zo duidelijk als de "fascist"-titel is, zo open is nog de conclusie: "maar een sluitend bewijs voor fascisme is dit nog niet". En zo'n herhaalde cliff-hanger belooft natuurlijk dat je gaat concluderen dat Wilders een fascist is -- zeker als je steeds die kant uit wijst terwijl elk hinterig vleugje van een tegeninzicht ontbreekt.

Kun je over een paar delen nog eens een globaal overzicht aangeven? Elk deel in een of twee zinnen. Want zonder een grote overzichtslijn wordt het lezen, bijhouden en becommentarieren van 11 delen wel moeilijk - zeker met zulke grote tussenpozen. Natuurlijk lokt zo'n lange reeks tussentijds commentaar uit waarin men niet alleen ingaat op het zelfstandige deel maar ook een (voorbarig) voorschot neemt op de komende afleveringen uit de reeks.

Peter Storm zei

Ja, ik snap dat - door het feit dat ik losse stukken schrijf, met lange onderbrekingen - de kans op onduidelijkheid en verwarring groter is dan als ik één lang stuk gemaakt had. Juist daarom van ik hier en daar het voorafgaande nog enigszins samen ( zie het begin van deel vier), of schets ik een tussenstand in mijn argumentatie (het slot van deel vijf). En ja, ik ben advocaat voor het standpunt dat Wilders inderdaad een fascist is, en daar mag je me ook nu al voluit op aanspreken en proberen dat standpunt te weerleggen.

Mijn bewijsvoering is nog lang niet rond. Maar laten mensen vooral zich al roeren en trachten de onjuistheid van wat ik schrijf proberen aan te tonen, als zij dat nodig vinden. Prima! Niets voorbarigs aan.

Maar dan wel graag op basis van wat ik schrijf. Waar ik serieus bezwaar tegen maak is het volgende: 1. mij conclusies in de mond leggen die ik niet trek, en redeneringen die ik niet volg, zoals de bewering van Rick als zou ik zeggen dat het tot tweederangsburgers willen maken van Moslims Wilders tot fascist stempel: een aantoonbaar onjuiste bewering van Rick.

Hier zit namelijk een denkfout in van de volgende aard: 1. Peter zegt dat Wilders Moslims tot tweederangsburgers wil maken. 2. Peter noemt Wilders een fascist. 3 Peter zal Wilders dus wel een fascist noemen OMDAT Wilders Moslims tot tweederangsburgers wil maken. Ik zeg echter wel 1; ik zeg ook 2; maar bewering 3 maak ik nergens. Sterker: ik zeg alleen dat de diverse bestanddelen van Wilders' opvattingen (waar die over Moslims als tweederangsburger een slechts één onderdeel zijn) in SAMENhang erop wijzen dat Wilders' ideologie hem verwant maakt aan fascisme. En dat is bepaald iets anders. Als je discussieert, ga dan aub in op wat de ander daadwerkelijk zegt, en niet op een zelfgemaakte, zeer van strekking veranderde, versie daarvan.

Ik ga maar uit van slordig lezen. Maar ik vind het slecht voor de zuiverheid van de discussie, en voor het door Rick zo beklemtoonde wetenschappelijk gehalte dat die hoort te hebben.

En 2. verder maak ik bezwaar tegen de neiging van zowel Rick als Pepijn om uit het feit dat ik nog niet toe ben aan de rol van de middenklasse, de dynamiek van een fascistische beweging om daadwerkelijk de arbeidersbeweging te verpulveren en zo - maar meteen af te leiden dat het begrip fascisme ten onrechte op Wilders toepas.

Zeggen en uitleggen: die aspecten zijn belangrijk, ja wezenlijk! - dat is prima. dat hoeft ook echt niet te wachten tot ik zover men. Maar mij verwijten dat er wezenlijke dingen ontbreken in mijn betoog, enkel omdat mijn betoog nog lang niet af is - is dat zinnig?

Overigens:"deel 6 t/m 11" is bij wijze van spreken. Eigenschap van mijn hardop-denken-methode is ook dat ik geen idee heb hoeveel of hoe weinig delen er nog volgen...

Keesjemaduraatje zei

dat Geert Wilders alleen in het parlement optreedt en niet op straten en in zalen in het land actief is, heeft drie redenen. Ten eerste is hij bang voor bedreigingen. Ten tweede wil hij graag alles onder contrale hebben en is hij bang voor LPF toestanden. Ten derde en dat is het belangrijkste, trekt hij juist racisten en fascisten aan en dat weet hij. Daarom wil hij geen grote landelijke organisatie.
Dat de rode ravotr hem desondanks uitscheldt voor fascist en racist, heeft meer met Peter zelf en de behoefte aan een hond om te slaan te maken dan met de werkelijkheid.

Peter Storm zei

@keesjemaduraatje: is het zo moelijk om het verschil te zien tussen een poging om iemand te typeren op grond van een (wellicht verkeerde, maar dat is open voor discussie) analyse, en het uitschelden? Ik scheldt niemand uit.

Evenmin typeer ik - zoals keesje wel bij mij doet - de mening van een ander op basis van ongegronde speculaties over vermeende behoefte om honden te slaan (ik ben tegen dierenmishandeling). Ik stel voor dat we ons bij het wel en niet kloppen van meningen en standpunten houden, en dat we ons verre houden van allerlei persoonlijke toespelingen over eventuele onderbewuste motieven. Ik weet niet waarom keesjemaduraatje denkt zoals hij denkt, en vindt wat hij vindt. Maar dat zijn privézaken van hem, en ze horen niet op dit weblog thuis. Omgekeerd dan ook een klemmend beroep aan keesjemaduraatje om in de toekomst van dat soort toespelingen af te zien.

Over Wilders' fascisme gaat de reeks waar dit allemaal over gaat. Zijn racisme lijkt me trouwens een stuk evidenter nog, zoals herhaaldelijk aangetoond, en ook door diverse deelnemers aan het debat hier niet bestreden (je kunt racist zijn zonder fascist te zijn).

Maar trouwens: duidt het feit dat Wilders afziet van straatactie vanwege de aantrekkingskracht die dat op fascisten en racisten aan zou trekken niet op een zekere verwantschap tussen Wilders en die potentiële achterban-op-straat? Versterkt keesje niet hiermee de indruk dat het bij Wilders wel degelijk gaat om een soort politiek die aan fascisme op zijn minst nauw verwant is?

Keesjemaduraatje zei

@Peter:het valt me op dat je er geen moeite mee hebt om gekozen politici tot fascist te bestempelen, maar dat je zelf niet eens tegen een simpele woordspeling kan.
Ik denk dat de politiek van Wilders niet met fascisme verwant is, maar dat het een populistische politicus is. Voor het grote publiek is het verschil tussen Islam, Islamisering en ondemocratische elementen van de Islam niet zo gemakkelijk te zien en het is voor een politicus ook niet gemakkelijk uit te leggen. Maar de echte fascisten, zoals de NVU hebben een hekel aan Wilders vanwege zijn steun aan Israel.
Het is opvallend dat de NVU nu probeert te vissen in de vijver van extreem -links, door dezelfde leuzen als extreem-links te gebruiken. Voor de palestijnen, voor Iran en tegen Israel en tegen de VS. Dus daar moet de IS wel voor oppassen, dat ze zelf niet met fascisten vergeleken worden. De zwarte uniformen van de antifas leken wel ergens op, maar dat zal dan wel toeval zijn.

Peter Storm zei

@keesjemaduraatje: de dingen waar ik me in jouw stuk aan stoor zijn geen woordspelingen maar onderhuise insuinuaties (mijn vermeende behoefte om hond te willen slaan) en misplaatste typeringen (wat ik zeg afdoen als schelden). Als dat voor jou slechts 'woordspelingen 'zijn dan geeft dat voor mij aan hoe weinig serieus je de impact van dit soort woorden weegt.

Verder kost het mij wel degelijk moeite om Wilders als fascist te kenschetsen, het is een moeite die blijkt door mijn standpunt te beargumenteren. Het is prima om het daarmee grondig oneens te zijn. Maar het zou je sieren als je ophoudt datgene wat ik schrijf af te doen als moeiteloos gescheld. Dat komt de inhoud van de discussie zeer ten goede, naar mijn idee.

Keesjemaduraatje zei

iemand een fascist noemen is voor mij wel schelden.

Peter Storm zei

@keesjemaduraatje: Dan hanteer je een definitie van "schelden" die volgens mij door geen woordenboek gedekt wordt en die ook niet in zowel gangbaar als wetenschappelijk spraakgebruik thuishoort.

"Fascisme" is een, al dan niet juist toegepaste, politieke typering van een persoon of verschijnsel. Of het schelden is hangt van de manier af waarop je die typering gebruikt.

Maar ja, het is ieders vrijheid om er een geheel eigen definitie van van "schelden" op na te houden. Erg bevorderlijk voor serieuze discussie lijkt mij dat echter niet.

Keesjemaduraatje zei

kenmerken van een fascistische beweging zijn volgens mij:
-Militaristisch optreden, met uniformen en parades
-Centrale autoritaire leiding, zonder inspraak
-Gebruikmaken van rassenleer
-Hang naar het verleden(Germanen, Romeinen, Gouden Eeuw)
-Gelijkschakelen van alle organisaties, inclusief padvinderij, kerken, Rode Kruis etc.
-gebruik van geweld tegen minderheden en dissidenten
-antisemitisme
-Het organiseren van zowel arbeiders als werkgevers in één organisatie, met veronachtzaming van klassebelangen. Het begrip "Volk" speelt een veel belangrijkere rol als "Klasse".
Deze criteria beschouwende en analyserend welke sociale bewegingen er nou aan deze criteria voldoen, dan zie je gorte overéénkomsten met de communisme onder Stalin, het regiem van Sadddam Houssein, Hamas en Hezbollah. Om maar even een paar te noemen.
Is de geachte weblogger Rooieravitr het met deze analyse eens?

Brian4all zei

De antisemitische keesjemaduraatje is stekeblind:

(1) Hij heeft wederom niet gelezen wat de RooieRavotr heeft geschreven: iemand kan fascist zijn en de groei van fascisme aanmoedigen, nog voordat er een echte fascistische beweging is.

(2) Hij ziet niet dat Wilders inderdaad voldoet aan veel punten op zijn eigen lijstje: racist, pro-apartheid, antidemocratisch, antivakbond, nationalistische hang naar het gouden verleden, etc.

Keesjemaduraatje zei

@Brian4All: je moet mij natuurlijk niet antisemiet gaan noemen, want dat slaat nergens op.
Die andere punten heb ik geheel niet besproken.

Peter Storm zei

@Brian: wat ook mijn kritiek op keesjemaduraatje is, antisemitische uitlatingen heb ik bij hem niet bespeurd. Keesjemaduraatje heeft gelijk, vind ik, als hij hier bezwaar tegen aantekent. Wie iemand een antisemiet noemt, dient dat aan te tonen.

@keesjemaduraatje: Nee, de rooieravotr (die zich door jou trouwens niet erg "geacht" voelt trouwens; daarvoor bespeurt hij teveel stoten onder de gordel en verdraaiingen van zijn woorden in jouw reacties; maar dit terzijde) is het met deze analyse niet eens. Militair vertoon doet elke staat op hoogtijdagen, en is bovendien uitwendig kenmerk, raakt de kern niet; gevruik van geweld tegen minderheden gebeurt in allerlei dictraturen en is gene onderscheidend kenmerk van alleen fascisme; gelijkschakelen van allerlei organisaties idem dito.Allerlei dictaturen doen dit, niet alleen de fascistische. Fascisme heeft dit soort eigenschappen gemeen met onder meer stalinisme. Maar dat maakt van fascisme nog geen synoniem met stalinisme.

Ander onderdelen komen dichter in de buurt. Bijvoorbeeld de centrale autoritaire leiding: die is bij Wilders vervolmaakt: hij is het enige lid van de PVV, de enige dus met beslissingsbevoegdheid over de organisatie eromheen. Het Leidersprincipe in optima forma!

Ook de hang naar het verleden is zewer zichtbaar. Niet voor niets noemt hij zijn nota over economie "Naar een nieuwe Gouden eeuw". Dat hij "volk" veel belangrijker vindt dan "klasse" is overduidelijk: het is één en al Nederland, nationaal belang, nationale identiteit wat de klok slaat. Dat achter die voorkeur trouwens een inhoudelijke keus voor de kapitalistenklasse schuilgaat trouwens evenzeer. In beiden zit een fascistische parallel.

Gebruikmaken van rassenleer deden de nazi's; maar de fascisten van Mussolini deden dit nauwelijks. Ook dat is slechts in samenhang met andere kenmerken een eigenschap van fascisme, en niet op zichzelf beschouwd. Overigens hanteert Wilders zijn islamofobie op analoge wijze als Hitler zijn antisemitisme. Ook dat versterkt mijn indruk van een op zijn minst nauw verwant politiek fenomeen.

Keesjemaduraatje zei

@Rooieravotr: het is inderdaad de combinatie van elementen die uiteindelijk tot een conclusie van "dit is een fascist" leidt. Ook Stalin had niet alle elementen van een fascist in zich.
Dat je iemand een racist noemt is ook weer een beoordeling die je van een aantal criteria af moet laten hangen. Is er sprake van een rassenleer, waarbij op grond van lichamelijke kenmerken een groep tot "Untermenschen" wordt bestempeld? Is er sprake van een consequent doorgevoerde apartheid? Met die beide criteria kan je Wilders onmogelijk tot racist bestempelen, omdat hij juist wil dat mensen zich integreren.
Je hebt nog geen antwoord gegeven op de vraag of bepaalde islamitische groeperingen misschien ook aan de criteria van fascisme voldoen. Sadam Houssein in ieder geval wel.

Brian4all zei

@keesjemaduraatje, @peter:

Als u beiden beter had opgelet dan had u gezien dat ik reeds in een eerdere bijdrage heb getoond dat zionisten gretig gebruik maken van antisemitisme. Dat zegt niet alleen uw nederige ik overigens, maar dat zeggen ook religieuze, liberale en revolutionaire Joden. Sterker nog, dat bekennen de grote zionistische grondleggers zelf! Gedocumenteerd in vele zelfgesproken citaten en zelfgeschreven dagboeken. In zijn dagboek schrijft grondlegger Herzl dat antisemieten zijn bondgenoten zijn, dat hij antisemitisme vergoeilijkte, en dat antiracisme idioot is.

Zionisten hebben antisemitisme als onveranderlijk feit geaccepteerd en de bestrijding van antisemitisme de voet dwars gezet. In het verleden hebben ze antisemitisme geaccepteerd en zelfs aangemoedigd omdat het de zionistische zaak juist zo goed uitkwam: weggejaagde Joden konden dan geen andere kant op dan naar Palestina. Ja, wat antisemitisme stimuleert is zelf antisemitisch. De verovering van Palestina was voor zionisten een hogere zaak dan het verdedigen van Joden.

Zionisme is tot op het bot racistisch. Niet alleen tegen Palestijnen, ook tegen Joden, en dus ook antisemitisch. Een kennis die er regelmatig komt vertelde het volgende. Palestijnen zijn er geen tweede-rangsburgers. Nee. Ze zijn slechts vierde-rangsburgers! Eerste-rangsburgers zijn de blanke west-Europese Joden. Tweede-rangsburgers zijn Slavische Joden (uit Rusland enzo). Die worden gediscrimineerd, achtergesteld, kennen hogere werkloosheid e.d. Derde-rangsburgers zijn de Arabische Joden, en de zwarte Joden (uit Ethiopie, Eritrea en Somalie) die wegens die discriminatie moeilijk aan de bak komen. Ze krijgen lagere baantjes en worden daar uitgespeelt tegen de Palestijnse arbeiders.

Met name Tel Aviv kent een grote straatarme donkere-Jodenwijk. Niet voor niks dat in de misere, grote onrust groeide onder deze "mindere" Joden in Israel 1996, en een opstand voortkwam tegen de blanke Israelische staat. Bij een blanke familie in Israel heeft zelfs een Duitse herdershond het beter dan de Ethiopische Jood die bij hun afwast.

Wie Joden zo behandelt is een antisemiet. Wie zionisme verdedigt, haar geschiedenis of haar heden (zoals uberzionist keesjemaduraatje doet), is een antisemiet. Voor hun zijn Joden slechts pionnetjes en is Joods leed een welkome mooie blanco cheque om de ziekste politiek mee te verdedigen.

Brian4all zei

En nou snap je meteen waarom Wilders dat zo'n fantastisch land vindt.

Brian4all zei

(herhaling)

Zionistische citaten en bekentenissen

Hieronder enkele citaten van vooraanstaande zionisten, die aangeven dat zionisme staat voor de etnische zuivering en kolonisatie van Palestina, en absoluut niet voor de verdediging van Joden. Sterker nog, ze hadden belang bij antisemitisme en verdedigde het tegen antiracisme.

-- As late as 1943, while the Jews of Europe were being exterminated in their millions, Rabbi Stephen Wise, who was the principal American spokesperson for Zionism, came to Washington to testify against the rescue bill because it would divert attention from the colonization of Palestine.

-- "If I am asked, "Could you give from the UJA moneys to rescue Jews, 'I say, NO! and I say again NO!" said Izaak Greenbaum (head of Jewish Agency Rescue Committee) in 1943. "One Cow in Palestine is worth more than all the Jews in Poland"

Dit zijn geen toevallige absurde uitspraken tijdens een absurde oorlog. Dit is onderdeel van gevestigd beleid:

-- Ben Gurion informed a meeting of Labor Zionists in Great Britain in 1938: "If I knew that it would be possible to save all the children in Germany by bringing them over to England and only half of them by transporting them to Eretz Israel, then I opt for the second alternative."

Sterker nog, de zionisten hebben het antisemitisme al vroeg aangewakkerd, en ze hebben het linkse verzet tegen antisemitisme dwars gezeten. Opgejaagde Joden waren namelijk handig voor de zionisten:

-- Theodor Herzl (oprichter zionistische beweging) schreef in juni 1895: "In Paris, as I have said, I achieved a freer attitude toward anti-Semitism, which I now began to understand historically and to pardon. Above all, I recognised the emptiness and futility of trying to combat anti-Semitism." Hij komt tot de conclusie dat "the anti-Semites will be our most dependable friends ... our allies."

Ook na de vestiging van de apartheidsstaat Israel ging het zionistische antisemitisme door. Witte Joden zouden "beter" zijn dan Arabische en zwarte Joden.

-- Arabische en zwarte Joden mogen van zionisten wegblijven uit Israel: "there are countries – and I was referring to North Africa – from which not all the Jews need to emigrate. It is not a question of quantity but of quality..." according to forreign minister Moshe Sharet.

-- terwijl witte Joden van harte welkom zijn in Israel. Golda Meir over de witte Russische migranten: "You are the real Jews. We have been waiting for you for twenty-five years."

Waarom veel Joden het zionisme beu zijn:

-- "In my childhood I have suffered fear, hunger and humiliation when I passed from the Warsaw Ghetto, through labour camps, to Buchenwald. Today as a citizen of Israel, I cannot accept the systematic destruction of cities. towns and refugee camps. I cannot accept the technocratic cruelty of the bombing, destroying and killing of human beings. I hear too many familiar sounds today, sounds which are being amplified by the war. I hear 'dirty Arabs' and I remember 'dirty Jews'. I hear about 'closed areas' and I remember ghettos and camps. I hear 'two-legged beasts' and I remember 'Untermenschen'. I hear about tightening the siege, clearing the area, pounding the city into submission and I remember suffering, destruction, death, blood and murder...Too many things remind me of too many things from my childhood."
(Dr Shlomo Shmelzman, overlevende van de Holocaust, tijdens zijn hongerstaking in protest tegen het Israelische bombardementen op West-Beiroet in Libanon, 1982)

Anoniem zei

@Keesjemaduraatje

1) Het schijnt mij dat jouw lijste allerlei onwezenlijke elementen tot kenmerken van fascisme bestempelt. Maar stel dat ik er even in mee ga, dat constateer ik dat de katholieke zuil aan alle kenmerken voldoet, op het gebruik van een rassenleer na dan. Daarintegen voldoet de stalinistische CPN eigenlijk nauwelijks aan deze criteria. (alleen de centrale autoritaire leiding en het geweld tegen dissidenten). Keesje zou de KVP dus fascitischer moeten vinden als de CPN.

2) Je definitie van racisme is veel te beperkt. Volgens het oa door Nederland ondertekende Verdrag van New York uit 1966, dat verplicht tot het uitbannen van rassendiscriminatie, dekt het begrip 'racisme' niet alleen de biologistische variant. Racistisch zijn ook die opvattingen waarin 'cultuur' of 'etniciteit' eenzelfde rol vervult als lichamelijke kenmerken. Over het "consequent" doorvoeren van Apartheid wordt in het geheel niet gerept. Deze brede definitie van racisme is zeker van toepassing op iemand als Wilders.

Ook lijkt het mij nogal onzin om te beweren dat Wilders moslims wil integreren. Met een heel pakket aan discriminatoire maatregelen (verbod op islamitische scholen, hoofdoekjes, moskeebouw, de koraan etc.) tracht hij de Islam als zodanig uit te schakelen. Met zijn pleidooi voor een 'vrijwillige' terugkeer, omdat hij geen Islam in dit land wil, is niets anders dan een pleidooi voor een etnische zuivering.

Daarbij komt nog eens: het door Wilders bepleitte constitutioneel vastleggen van de "joods-christelijk-humantische traditie" als de dominante cultuur van Nederland komt toch wel in de buurt van Apartheid.

Keesjemaduraatje zei

@RGG: het staat je vrij andere definities te gebruiken en ik heb deze criteria echt niet allemaal zelf bedacht. Het is me niet helemaal duidelijk wat de Rooms Katholieke kerk voor fascistische kenmerken heeft. Wat betreft het stalinisme, had ik het over het Stalin regime en niet over de CPN die , gelukkig, nooit aan de macht is gekomen.
De brede definitie van racisme , waarbij ook discriminatie op grond van ethniciteit en cultuur wordt veroordeeld, is zinvol als het om het bekritiseren van staten en regeringen gaat en niet als het er om gaat de burger te verbieden iets te zeggen of te denken. Dan wordt het een wurgartikel. Dan heeft het ook een gevaarlijke kant.
De maatregelen die Wilders voorstelt zijn niet gericht op Apartheid, maar juist om een goede mix van bevolkingsgroepen. Hij wil juist voorkomen, dat er alleen Marokkanen en Turken in Amsterdam-West wonen.

Keesjemaduraatje zei

@Brian4All: dus omdat ik de Joden het recht op een eigen staat gun, ben ik antisemiet en de Hamas en de Hezbollah, die jij blijkbaar bewondert en ondersteunt, die zijn er juist om de Joden te helpen? Volgens mij ben je de dingen hier een beetje aan het omdraaien.

Anoniem zei

@Keesjemaduraatje

I)

De door mij gehanteerde definitie van fascisme heb ik reeds uiteengezet in mijn commentaar bij deel 5 van "Hoe je een fascist herkent", en ga deze niet herhalen. Het lijstje met kenmerken komt mij vrij bekend voor, maar raakt niet de kern van het fenomeen zoals ik, werkend met behulp van een marxistische begrippenapparaat, zou omschrijven.

Daarnaast bevat het onnodige herhalingen. (e.g. de punten 2, 5 & 6; kun je samenvatten onder de noemer 'dictatoriaal')

Dessalniettemin heb ik geprobeerd de door jou aangedragen definitie toe te passen op 'de vaderlansche geschiedenis', en kwam daarbij de de conclusie dat de katholieke zuil meer van deze kenmerken vertoonde dan de CPN (die je welliswaar niet genoemd hebt, maar die jij hoogstwaarschijnlijk wel fascistisch vindt).

Immers, de KVP-zuil voldoet aan bijna al deze kenmerken (geuniformeerde parades / centrale en autoritaire leiding / Hang naar het verleden / gelijkschakeling van allerhande organisaties / geweld tegenover minderheden en dissidenten / anti-semitisch / corporatistische vereniging van arbeid en kapitaal; Keesje wil toch niet ontkennen dat dit een aardige beschrijving van het 'rijke roomsche leven' is) Ze houden er alleen geen rassenleer op na.

Dat kun je van de Polder-Stalinisten niet beweren (geen geuniformeerde parades, geen rassenleer, geen hang naar het verleden, geen zuilvormend netwerk van organisaties; niet antisemitistisch; geen corporatistisch klassenharmonie; of kan Keesje dit alles wel ontdekken?) De CPN voldoet slechts aan twee van deze kenmerken: alleen het autoritaire centralisme en geweld tegen dissidenten.

Ergo: met zo'n lijstje ben je gedwongen de KVP veel fascistischer te vinden als de CPN. En dat zegt veel over de kwaliteit van een dergelijke definiëring van fascisme.

II)

Het 'internationaal recht' verplicht de nederlandse staat, ondertekenaar van het verdrag van New York, een dergelijke brede definitie te hanteren. En dat is ook logisch, want anders zou het discrimineren van 'negers' wel, maar het discrimineren van Turken niet strafbaar zijn.

In het verleden werd het zo toegepast; Janmaat is veroordeeld op basis van de uitspraak dat hij de multiculturele samenleving wel eens af zou schaffen. Destijds hadden lieden als Fortuyn, van Gog en Wilders hun uitlatingen nooit onbestraft kunnen uiten. Ik vind het een veeg teken dat termen als 'geitenneukers' of 'tsunami' tegenwoordig door de beugel kunnen.

Vrijheid van meningsuiting kan nooit absoluut gelden. Wie dat wel roept, is doorgaans een enorme hypocriet. Zoals Fortuyn, Verdonk en Wilders, die de meest verschrikkelijke dingen over moslims roepen, maar wel naar de rechter stappen als iemand iets naars over hen zegt.

III)

Ik ben het absoluut niet eens met Peters kwalificatie van Wilders. Maar dat het een racist is, daar heeft hij absoluut gelijk in. Hoe jij er bij komt te beweren dat Wilders "een goede mix van bevolkingsgroepen" nastreeft is mij echt een raadsel. De man bepleit nota bene de repatriëring van alle moslims; i.e. een gemeenschap gezuiverd van 'islamitische' smetten.

Voorts, wat is in godsnaam een "goede mix van bevolkingsgroepen". Over het feit dat er bijna alleen maar Friezen in Friesland wonen hoor je nooit iemand. En ik zie ook niet in wat daar mis mee is.

Tot slot. Wilders wil in de grondwet de 'dominante' positie van de joods-christelijk-humanistische traditie verankeren. Hij verbindt daar bovendien nog consequenties aan, zoals het recht geloofshuizen, onderwijsinstellingen etc. op te richten. Daarmee legaliseert Wilders een ondergeschikte positie van mensen uit een andere cultuurgemeenschap. Kun jij, beste Keesjemaduraatje, mij een reden noemen waarom dat niet in de buurt van Apartheid komt? Ik betwijel het.

Keesjemaduraatje zei

@RGG: het is interessant dat je de Katholieken en de CPN in één adem noemt. Dat brengt mij op de anekdote dat mijn communistische buurman in amsterdam een ansichtkaart uit 1952, had waar de volgende tekst op stond: "Hartelijk dank voor je bijdrage in de strijd tegen het Romme-Fascisme", was getekend Paul de Groot(CPN leider). Romme was de Katholieke leider van die tijd. Dus ook toen al hadden communisten de neiging om hun tegenstanders fascist te noemen.
zie ook:
http://www.rug.nl/dnpp/verkiezingen/2ekamer/campagne/52
Als je jouw criteria gaat toepassen op allerlei bewegingen en staten die nu in de wereld optreden, dan vallen er nogal wat onder de categorie "fascistisch". Het eerste wat communistische landen doen is de vakbeweging afschaffen. Als je mijn criteria op Cuba, Venezuela , Hamas, Hezbollah Iran, Syrië gaat toepassen, dan wordt het nog erger. Maar ik heb nog nooit een artikel gelezen waarin werd opgeroepen tegen het "Fidel-fascisme" te demonstreren. De term fascisme is een inflatoire term geworden die je willekeurig plakt op alle tegenstanders die je wilt koudmaken. Daarom zal ik niet gauw iemand voor fascist uitschelden.
Ik denk dat Rooieravotr de term fascisme meer gebruikt om te mobiliseren en te waarschuwen, dan dat het een wetenschappelijk onderbouwde methode is.

Anoniem zei

Waarom bij het begrip fascisme antisemitisme apart worden genoemd? Weegt dit zwaarder dan andere vormen van racisme?

Peter Storm zei

@Brian: wat je over Zionisme zegt klopt: de filosofie ervan accepteert antisemitisme als onvermijdelijk en onveranderlijk, en het zionistische streven wordt gelegitimeerd en in de kaart gespeeld door antisemitisme. Zionisme maakt gebruik van antisemitisme, gedijt er zogezegd van, en neemt in sommige gevallen zelfs antisemitische stereotypen over. Wat je daar over schrijft is juist, en de voorbeelden veelzeggend. dat ik de zionistische staat niet bepaald als vriend van ook haar joodse bevolking zie, heb ik trouwens onlangs nog laten zien in het stukje "Loden los van Israël", http://rooieravotr.blogspot.com/2007/08/joden-los-van-isral.html , op 8 augustus. Daar hoef je me dus niet van te overtuigen, en sowieso is een commentaar op een stuk dat ergens anders over gaat wellicht niet de handigste plek daarvoor.

Maar 1. dat alles maakt niet van elke zionist een antisemiet. Het zionisme is op dit vlak innerlijk tegenstrijdig. Hoezeer zionisme ook antisemitisme vooronderstelt en accepteert, veel mensen werden en worden tot zionisme gedreven uit angst en afkeer van antisemitisme. Er waren in Oost-Europa tijdens de Nazi-bezetting ook Zionistische verzetsgroepen - naast Zionistische collaborateurs. Zinosme = antisemitisme is niet onjuist. Elke zionist is antisemiet = ONjuist. Keesjemaduraatje, zonder uitleg, een antisemiet noemen omdat hij zich geregeld als voorstander van de Zionistische staat laat kennen, is dus niet correct.

Daar komt iets bij. In deze discussie ging het niet over het zionisme van keesjemaduraatje. hem dus plompverloren, en zonder bewijzend citaat, aanduiden als antisemitisch, is off-topic, verheldert niets, is een ongerechtvaardigde uithaal die afbreuk doet aan de discussie. Het werkt hier gewoon als scheldwoord. Please don't, even if your opponents do. Het verzwakt de geloofwaardigheid van je - in essentie zo terechte - kritiek. En die verzwakking straalt uit naar je geesverwanten en bondgenoten.

@Jesse: goede vraag! Zoals ik aangeef is antisemitisme trouwens GEEN onderscheidend kenmerk van fascisme. Sommige fascisten zijn antisemiet, sommigen niet. Maar in de discussie over de ideologie het huidige fascisme zou wat mij betreft Islamofobie veel eerder het sleutelbegrip zijn.

@ andere deelnemers: keep up the good (and , if you have to, the bad...) work. Ik heb bijvoorbeeld nog geen reactie van RGG gezien om mijn reactie op hem:-) - behalve de herhaling dat hij het met me onees is wat betreft het fascisme van Wilders... Ik heb veel internetstoring, kan dus minder aan de discussies deelnemen dan wellicht nuttig.

Keesjemaduraatje zei

Wat het Duitse fascisme betreft, dat is ook wel eens beschreven als een gevolg van mislukte modernisering. De Duitse staat was wel gemoderniseerd en gecentraliseerd, maar Weimar werd een mislukking door de economische crisis. Daarbij komt een enorm potentieel aan gefrustreerd nationalisme, door het verlies van de Eerste Wereldoorlog en de herstelbetalingen daarna.
De nazis grepen terug naar de goede oude tijd van agrarisch eenvoudig leven, naar heldenmoed van Germanen en hierarchische verhoudingen.
Als je dat naar vandaag de dag verplaatst, dan is er nog geen sprake van een mislukte democratie, er is nog geen grote economische crisis en het nationalisme wordt nog niet gefrustreerd. Ik zie geen maatschappelijke oorzaken die tot een fascistische staat kunnen leiden, zolang de vrijheid van meningsuiting en de persvrijheid bestaat. Juist die is moeilijk te beknotten in het Internet tijdperk.
Klinkt dit te optimistisch?

Anoniem zei

@peter

Onze polemiek heeft tot nu toe zoveel vermeende dan wel werkelijke meningsverschillen opgeleverd, dat mijn reactie inmiddels tot 10.000 woorden is opgezwollen. Ik ben momenteel bezig dit alles ietwat compacter uit te drukken. Nog even geduld dus. Ik zal mijn wederom onleesbare stuk zsm posten.

Peter Storm zei

@keesjemaduraate: ja dat klinkt te optimistisch. Juist iemand als Wildersd geeft uiting aan een diep gefrustreerd nationalisme. ook het thema dat de democratie niet werkt, dat er niet naar "de mensen" geluisterd wordt, bespeelt hij met verve. Nee, dàt maakt hem op zich nog niet tot fascist. Maar het laat wel zien dat, ook volgens de dynamiek die jij schetst, mechanismes die in de jaren dertig tot fascisme leidden, nog steeds operationeel zijn. En aan de bijbehorende economische crisis wordt momenteel gewerkt...

@RGG: kun je me, voor je zo'n reactie plaatst, mij eventjes mailen? Als het een uitvoerig betoog is dat samenghangend in gaat om mijn betoog dan overweeg ik je een gastcolumn ervoor aan te bieden (ik beloof nog niks:-) ). Dan krijgen je argumenten meer aandacht dan als ze helemaal onderin een reeks lange reacties belanden. Maar dan is mailcontact wel handig. Via mijn Blogger-profiel vindt je mijn mailadres.

Keesjemaduraatje zei

Als je de criteria voor een fascistische beweging nou eens op Venezuela zou toepassen , dan kom je ook tot hele verrassende resultaten. Een democratie die wordt afgeschaft; een persvrijheid die aan banden wordt gelegd. Nationalistische toespraken. Militair machtsvertoon. Anti-semitische uitspraken, met behulp van president Ahmadinijad van Iran. Dreiging naar andere landen.
Misschien moeten we daar ook eens tegen demonstreren.

Anoniem zei

@Keesjemaduraatje

I)

Op basis van mijn definiëring van fascisme vertegenwoordigen de huidige ontwikkelingen in Venezuela het tegenovergestelde van fascisme.

De klassieke fascistische dictaturen uit het interbellum zijn allemaal met steun vanuit de heersende klasse tot stand gekomen. De venezolaanse bourgeoisie probeert Chavez niet aan de macht te brengen, maar hem met alle mogelijke middelen uit het zadel te wippen. Oa door militaire staatsgrepen. (Als dit de 'democratische' oppositie is waar sommige Chavez-critici van reppen, dan kan ik daar alleen maar hard om lachen)

Dit verschil hangt samen met een tweede punt. De waardering die de heersende klassen voor Hitler en Mussoloni hadden, kwam voort uit het feit dat deze dictators de arbeidersbeweging vermorzelden, hetgeen het mogelijk maakte de uitbuitingsgraad op te voeren. De haat die de Venezolaanse bourgeoisie, en in hun kielzog de middenklasse, voor Chavez heeft ontwikkelt komt voor uit het feit dat deze laatste bezig is precies het omgekeerde te doen: het staatsapparaat gebruiken voor het verbeteren van de levensstandaard van het 'gepeupel'.

Zowel wat sociale basis als de politieke functionaliteit betreft, hebben we hier dus te maken met diametreel tegenovergestelde fenomenen.

II)

Als Keesjemaduuraatje met zijn opmerking over het beknotten van de persvrijheid doelt op die TV-zender die enkele maanden geleden uit de lucht is gehaald: Als een meerdere malen met meerderheid van de stemmen gekozen president besluit om een TV-zender te sluiten die nauw betrokken was bij een staatsgreep, dan zie ik niet in wat daar 'ondemocratisch' aan zou zijn.

III)

Als Keesje denkt dat IS-ers niet tegen het "Fidel-fascisme" demonstreren omdat ze het een prachtland vinden, dan demonstreert hij daarmee slechts niet op de hoogte te zijn van onze politiek. Als een van de weinige 'communistische' stromingen roept de IS-tendens al sedert het einde van WW II op om Stalinistische gedrochten (USSR, China, Noord-Korea, Cuba etc..)omver te werpen.

Maar je moet de dingen wel in proprtie zien. De Cuba-dicatuur funcioneert binnen het statensysteem niet als imperialistische hegemoon. Dat wij dus vaker tegen Bush demonstreren als tegen Fidel is het gevolg van reeel bestaande machtsverhoudingen, en niet van 'meten met twee maten'.


IV)

Uitgaande van het feit dat Chavez geen door het grootkapitaal gesteunde reactionaire dictator is, maar een door de paupers en arbeiders van Venezuela gesteunde reformist, zijn alle nare dingen die Keesje over Chavez kan bedenken volstekt geen aanleiding om tegen hem te demonstreren. Het zijn wel redenen waarom links Chavez niet kritiekloos de hemel in moeten prijzen. TAV Chavez is een positieve, doch kritische benadering gepast.

Peter Storm zei

@ rgg over Cuba en Venezuela:: een onverkort en oprecht hear hear :-)

Keesjemaduraatje zei

@RGG: Je kan met je pseudo-wetenschappelijk historisch materialistische marxistische analysemethode misschien ook eens verklaren, hoe Venezuela en Chavez aan zoveel geld komen. Komt dat door de "Arbeid van de Werkende Klassen", of komt dat geld van het "Monopolistische Olie-Groot-Kapitaal"? Wil je serieus beweren dat Venezuela reeds in het stadium van industrialisatie met een volgroeide arbeiderklasse beland is? Nee, toch? Het is toch veeleer de Middenklasse die met behulp van de grote multinationals de olie uit de grond hebben gehaald en nu van hun eigendommen beroofd worden, door een diktatoriale despoot, die langzaam de democratische maatschappij aan het omzeep brengen is.
Qua Cuba het volgende: dat Cuba maar een klein landje is en dat jullie er daarom niet tegen demonstreren is geen argument. Israël is ook een klein landje, maar jullie demonstreren er voortdurend tegen. Jullie hebben eigenlijk helemaal geen ander land om tegen te demonstreren. Dat heeft toch niets met de grootte van het land te maken, maar veel meer met jullie steun aan de "Werkende Massaas" van de Palestijnse bevolking.

Peter Storm zei

Hebben de middenklassen en de multinationals de olie in Venezuela hoogstpersoonlijk zelf uit de grond gehaald? Of hadden ze daar toch ook nog arbeiders voor nodig? Wat een domheid.

Trouwens, de olie-industrie was al ruim vóór Chavez voor een fors in handen van het STAATSbedrijf PDVA. Wat Chavez probeerde, met behulp van, jawel, de mensen die er werkten (arbeiders, jawel) is: de winsten die het bedrijf opleverde niet ten goede laten komen van het management, maar ten goede van allerlei projecten waar arme mensen baat bij hebben, de zogeheten missiones.

En waar slaat de vraag over die volgroeide arbeidersklasse eigenlijk op? Heeft iemand dat beweerd? Wat is dat trouwens, een "volgroeide arbeidersklasse"? Wat een warboel.

Qua Cuba en Israël: de staat Israël is, afgemeten naar haar gigantische militaire apparaat, bepaald geen "klein landje". 't Is geen kwestie van oppervlakte en bewonerstal, maar van macht. In dit geval naakte, militaire macht, gefinancierd door Westerse staten, ook door Nederland. Wie Cuba in dit opzicht met Israël op één lijn zet is òf een bewuste leugenaar, òf weet niet waar hij het over heeft. Laten we het maar op het tweede houden, aan onwetendheid is nog iets te doen.

Keesjemaduraatje zei

dat is nou weer typisch Peter, dat hij op zijn eigen weblog zijn reaguurders uitscheld voor dom en leugenaar. Dar Cuba een groter oppervlakte heeft, maar minder geld, dat is nou echt niet onze schuld, maar een gevolg van ruim 40 jaar bureaucratie, diktatuur en slecht beheer.
Maar ik geef toe dat we een beetje van het onderwerp af zijn gekomen.

Peter Storm zei

@keejemaduraatje: nee hoor, ik scheld je niet uit voor dom en leugenaar. Ik zeg dat je OF onwetend bent op dit punt, OF welbewust liegt. Niet noodzakelijk allebei. Wel lezen wat er staat aub, hoe moeilijk dat ook is.

En dat verschil in geld en macht:: zou dat niet ook een heel klein beetje te maken hebben met de miljarden steun die Israël ieder jaar van de VS (onder andere) ontvangt?

Anoniem zei

Deze discussie begint tamelijk onvruchtbaar te worden. Ik heb besloten daarom mijn tijd maar te steken in het voltooien van mijn reactie op Peters reactie. Dessalniettemin kan ik het niet laten nog een laatste opmerking in de richting van Keesjemaduraatje te maken.

Uit je vraagstelling over de herkomst van de Venezolaanse welvaart blijkt dat je volstrekt onbekend bent met Marx' arbeidswaardeleer. Uiterst typerend dat je, zonder er ook maar enige kaas van te hebben gegeten, het historisch-materialistisme voor 'pseudo-wetenschap' denkt uit te moeten maken.

Keesjemaduraatje zei

@RGG: ten eerste heb ik op de Universiteit uit en ten treure het marxisme en de "articulatie van productiemiddelen" onderwezen gekregen. (Eigenlijk was Nederland begin Tachtiger Jaren al een marxistische staat, als je tenminste op de Universiteit zat)
Ten tweede doe je hetzelfde als Peter , namelijk tegen iemand die een andere mening heeft, zeggen dat hij dom of slecht geïnformeerd bent. Maar dat zijn we al van marxisten gewend. Marx deed het in de Eerste Internationale al bij Bakounin en het is ook nooit meer goed gekomen met het socislaisme sindsdien, maar dat geheel terzijde.
ten derde heb ik nog een inhoudelijk argument tegen het "historisch materialisme", namelijk dat een wetenschappelijke theorie te falsificeren moet zijn. Dat wil zeggen, dat er ook in de theorie een mogelijkheid van hettegendeel bewijzen moet zijn. Net als bij de psychoanalyse is dat bij de marxistische theorieen niet het geval. Ook als je met een argument er tegen aan komt is er altijd wel weer een "dialectische" weg om ook deze uitzondering in de theorie in te passen. Vandaar mijn opmerking dat we hier met een pseudo wetenschap te maken hebben.
Het belangrijkste voorbeeld is wel, dat Marx de opkomst van de middenklasse niet heeft voorspeld en dat die door alle marxisten op de wereld gewoon ontkend wordt. Jij komt met een wel heel opmerkelijke oplossing voor dit probleem door te suggereren dat het fascisme uit de middenklasse voort zou komen. Nou, dan moet er in Nederland wel heel erg veel fascisme zijn nu, want Nederland bestaat bijna geheel uit Middenklasse.

Anoniem zei

@Keesjemaduraatje:....zucht.....

A)

Kennelijk is het subject Keesjemaduurtje geproduceerd in het tijdsgewricht dat er onder ’s lands universitair intellect nog een marxistische stroming van enige omvang bestond. Maar zijn bewering dat er een academische ‘dictatuur van het proletariaat’ bestond is natuurlijk schroomlijk overdreven. Marxistisch georienteerde wetenschappers hadden destijds aan sommige faculteiten van sommige universiteiten een positie verworven, maar dominant zijn ze vrijwel nergens geweest. Bovendien waren er altijd ‘burgelijke’ tegenkrachten actief, en deze tegenkrachten hebben dit academisch-marxisme vrijwel compleet van de aardbodem doen verdwijnen. (het zal Keesje een deugd zijn)

Wel constateer ik dat je OF slecht onderwijs hebt ‘genoten’ OF niet heb opgelet OF opgedane kennis alweer bent vergeten. Immers, als je de marxistische politieke economie nog helder voor de geest had staan, had je wel beseft dat jouw vraag (of het geld waarover Chavez beschikt afkomstig is van “Arbeid van de Werkende Klassen" of het "Monopolistische Olie-Groot-Kapitaal") mij tamelijk bizar zou overkomen. Marx beschouwde, voortbouwend op Ricardo, namelijk alle waardeschepping als het product van de transformatie van de natuur door menselijke arbeid. En dus is al het geld, een opeenhoping van waarde in zijn abstracte vorm, het resultaat van ‘het zwoegen der arbeiders’: waarde die echter onder maatschappelijke verhoudingen gebaseerd op de kapitalistische eigendom als onbetaalde meerarbeid in handen valt van lieden die nooit en te nimmer zwoegen. En dat, uitgaande van de stelling dat het kapitalisme een systeem gebaseerd op uitbuiting is, marxisten dus de door jou betreurde ‘beroving van eigendommen’ niet als een groot onrecht, maar als de hele raison d’etre van het socialistische politieke project beschouwen.

In ‘typisch’ jargon: ‘variabel’ kapitaal = ‘levende’ arbeid, ‘constant’ kapitaal = ‘dode’ arbeid. Ergo: jouw vraag kan binnen het marxisme niet gesteld worden, en het feit dat jij dit toch deed kan alleen maar voortkomen uit onwetendheid. Je moet niet gaan beweren dat ik kwalificaties als ‘domheid’ gebruik, want dat is niet waar.

Je moet ook niet beweren dat ik er een gewoonte van maak mensen die een andere mening zijn toegedaan te etiketteren als ‘dom of slecht geinformeerd’. In de hierboven gevoerde dialoogjes over aspecten van Wilders politiek, of de implicaties van jouw definitie van fascisme, opereer ik op basis van argumenten, niet scheldkannonades, en ik daag je uit het tegendeel te bewijzen.

B)

Op je beoordeling van de psycho-analyse zal ik niet ingaan. Op dat terrein ben ik namelijk te onwetend om er zinnige uitspraken over te doen. Maar dat historisch-materialistische theoriën niet te falsificieren lijkt mij toch volstrekte nonsens. Je kunt aan de hand van een beargumenteerde operationalisatie van de relevante begrippen een theorie als ‘de wet van de tendentieel dalende winstvoet’ gewoon aan een empirische toetsing onderwerpen. Ook de waarde van beweringen over het verband tussen economische bewegingswetten van de kapitalistische productiewijze en de dynamiek van de klassenstrijd op politiek niveau kunt je aan de hand van historisch materiaal trachten te onderzoeken. Zelf vericht ik momenteel onderzoek naar het verband tussen het proces van klasseformatie, de vorming van partijpolitieke systemen en verkiezingsuitslagen. Ik heb op basis van statistische analyse van emprisch materiaal al een dozijn stellingen bevestigd dan wel ontkracht. Dogmas van de werkelijkheid redden dmv dialectische goocheltruukjes? Ik zie niet in wat ik daar met op zou schieten.

Overigens ondergraaf je de stelling met je eigen voorbeeld. Klaarblijkelijk ben ook jij prima in staat Marx’ voorspelling over de klassestructuur van het kapitalisme te verwerpen. (of ik het er mee eens ben is een andere zaak: ik betwijfel namelijk of jouw definitie van middenklasse erg marxistisch is)

C)

Ook het feit dat jij mijn theorie over de middenklasse-basis van het fascisme ‘opmerkelijk’ noemt bevreemd mij enigzins. In de eerste plaats is dit niet mijn eigen stelling, maar de analyse die in het werk van ‘klassieke’ theoretici als Trotski en Gramsci valt aan te treffen. In de tweede plaats is dit nu niet bepaald een analyse die ‘uniek’ marxistisch is. (Vgl. De karaktersing van de NSB door Lou de Jong’ in zijn ‘Het koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog’: een door een ‘burgelijke’ auteur geschreven en de ‘kapitalistische staat’ gepubliceerd werk)

Tot slot: Dat destijds de NSDAP en de NSB hun massabasis voornamelijk onder de middenklassen vonden was het gevolg van de omstandigheden waar zij zich destijds in bevonden. Dat wil dus niet zeggen dat de middenklasse altijd en overal uit fascisten bestaat. Dat het Apartheid-regime in Zuid-Afrika op blanken steunde wil natuurlijk ook niet zeggen dat er in Nederland, omdat het bijna geheel uit blanken bestaat, wel heel erg veel Apartheid moet zijn.

Keesjemaduraatje zei

@RGG: ja, het valt niet mee om met mensen die onwetendheid zijn en niet mee willen gaan in de marxistische ideologie te discussieren. Ik heb slecht (marxistisch) onderwijs gehad, heb daarom niet goed opgelet en heb de rest van mijn leven nodig gehad alles weer te "verdrängen". Vandaar. Je betoogt drie keer in je reactie dat ik ongelijk heb, omdat mijn gedachtegang in het marxisme niet mogelijk is. Een beter bewijs van cirkelredeneringen had ik niet kunnen verzinnen:
1)"In ‘typisch’ jargon: ‘variabel’ kapitaal = ‘levende’ arbeid, ‘constant’ kapitaal = ‘dode’ arbeid. Ergo: jouw vraag kan binnen het marxisme niet gesteld worden, en het feit dat jij dit toch deed kan alleen maar voortkomen uit onwetendheid."

2)"Maar dat historisch-materialistische theoriën niet te falsificieren lijkt mij toch volstrekte nonsens. "

3" Klaarblijkelijk ben ook jij prima in staat Marx’ voorspelling over de klassestructuur van het kapitalisme te verwerpen. (of ik het er mee eens ben is een andere zaak: ik betwijfel namelijk of jouw definitie van middenklasse erg marxistisch is)"

Ik ben echt benieuwd naar je onderzoek naar het verband tussen het proces van klasseformatie, de vorming van partijpolitieke systemen en verkiezingsuitslagen.
Ik ben met name benieuwd naar de meetmethode van "klasseormaties". Gerard Reve (marxistisch geschoold) zou zeggen: "kunt u mij daar het adres en telefoonnummer van geven"
Kortom: waar eindigt de arbeidersklasse en waar begint de middenklasse? Dat is nu even een heel serieuze vraag, die ik graag zonder citaten van Gramsci of Trotski of een andere oude knakker beantwoord wil zien. Als een arbeider een huis koopt, is het dan een middenklasser geworden? En als hij met dat huis een ton winst maakt, is hij dan een kapitalist? en als hij aandelen van Robeco koopt, is het dan een kapitalistische onderdrukker? Dat zijn verschijnselen die niet in het hoofd van Trotski op konden komen, omdat dat toen nog net bestond. Dus dat hele gedoe van fascistische middenklasse is erbij bedacht om de theorie te laten kloppen.

Anoniem zei

@Keesjemaduuraatje

Met mensen die niet mee willen gaan in 'de marxistische ideologie' valt prima te discussieren. Niet echter met mensen die van alles over deze 'ideologie' beweren, terwijl ze er weinig tot niets van weten. Dat is strontvervelend.

Overigens verbaas ik mij enigzins dat jij het post-universitaire leven hebt gebruikt om het marxisme te 'verdrängen'. Persoonlijk ben ik bepaald niet gecharmeerd van het liberalisme. Maar ik denk er toch niet aan om het te 'verdrängen': ik zou daarmee mijn onderzoek naar klassen, partijen en verkiezingen volstrekt onmogelijk maken.

Verder zou ik maar al te graag over mijn onderzoek uitwijden, alsook reageren op de door jou aangedragen bedenkingen. Alleen lijkt mij dit niet de aangewezen plaats daarvoor. Het gaat hier immers om de vraag om je in een marxistische analyse Wilders als fascist zou moeten beschouwen.

Reageren op jouw stelling dat het "hele gedoe van fascistische middenklasse erbij is bedacht om de theorie te laten kloppen" lijkt mij in dat verband wel weer relevant. Ik zal proberen aan te tonen dat dit 'gedoe' geen kunstgreep is van marxisten om het historisch-materialisme te redden van de werkelijkheid, maar een conclusie getrokken uit empirische gegevens. Bovendien een conclusie die allen trekken, die zich interesseren voor de sociologische wortels van politieke stromingen: Een paar citaten uit het magnus opum van Lou de Jong, als anticommunist bepaald niet gedreven door de wil dingen te verzinnen om het marxisme 'te laten kloppen', maken dit glashelder.

Op pagina 275 van deel I 'Voorspel' van 'Het koninkrijk der Nederlanden in de Tweede Wereldoorlog' lezen wij:

"Globaal bleek het kiezerscorps van de NSB regionaal uit ontevreden boeren, soms ook landarbeiders, en nationaal uit ontevreden middenstanders te bestaan met ... een flinke aanhang onder de hoogst gesitueerden in de maatschappij."

En op pagina 285-286, over de sociale compositie van de leden:

"oude en nieuwe middenstand alsmede artsen, advocaten, directeuren, groothandelslieden in de NSB naar verhouding sterk vertegenwoordigd waren, de arbeiders zwak. ... Op de georganiseerde arbeiders kreeg de NSB nauwelijks vat."

In deel 4 'Mei '40-Maart '41', over Nationaal Front (p.763-764):

"Uit welke milieus stamden de leden? ...middenstanders en intellectuelen alsmede op leden van het hogere personeel van sommige bedrijven, ook wel op jeugdigen ... en op oudere conservatieve heren". Een club "waarin arbeiders nagenoeg geheel ontbraken."

Ook uit het werk van Seymour Lipset en Stein Rokkan, pioniers van sociologisch georienteerd kiezersonderzoek, zou ik vele citaten van dergelijke strekking kunnen plukken. (ware het niet dat hun werk wel gelezen, maar niet in mijn bezit heb.)

Kortom, wat verder ook de meningsverschillen zijn tussen marxistische en 'burgelijke' historici en sociologen, beide verkondigen "dat hele gedoe van fascistische middenklasse".

Keesjemaduraatje zei

Dus er waren veel middenstanders lid van de NSB. Als Lou dat zegt, dan geloof ik dat. Dan zou je het nog moeten vergelijken met andere partijen. Hoeveel middenklassers waren lid van andere partijen? Onderscheidde de NSB zich in dit opzicht van andere partijen?
Daarna had ik nog de opmerking dat de NSB nooit op eigen kracht aan de macht is gekomen. Als je de opkomst van nationaal-socialisme en fascisme wilt bekijken, vanuit klasseperspectief, dan zal je volgens mij, ook de klassenanalyse van de Duitse- en Italiaanse klassen moeten maken.
De vraag is, of het begrip klasse een werkelijk bruikbaar begrip is in dit verband, omdat het een klassebewustzijn veronderstelt. De vraag is, of de middenklassers uit klassebewustzijn deze keuze maken of dat ze andere overwegingen hebben. Ik denk daarbij aan eigenbelang, profiteren van de situatie of nationalisme.

Peter Storm zei

Klasse veronderstelt op zich GEEN klassebewustzijn. Klasse verwijst bij Marx naar positie in, of gerelateerd aan, het productieproces.

Overigens valt me steeds meer op hoeveel juist Keesjemaduraatje zelf het over klassen, middenklassen, klassenconflicten, en bijbehorende zaken heeft. Hij stata hierin dichter bij Marxistisch-beïnvloede verklaringswijzen dan hij zichzelf realiseert:-)

Anoniem zei

JA, de NSB onderscheidde zich wat sociale basis (van leiders, leden en kiezers) betreft van de overige partijen.

JA, dit gaat ook voor Duitsland en Italië op. (en ook voor Engeland, Frankrijk, België en Spanje)

NEE, Peter wees er al op, klasse veronderstelt allerminst subjectief bewustzijn, aangezien het begrip duidt op de dragers van verhoudingen in het productieproces. Het handelen van maatschappelijke actoren komt ook in het geheel niet voort uit bewustzijnsinhouden (of dit nu klasse, god of natie betreft), maar uit objectieve structuren, w.o. klasse.

Keesjemaduraatje zei

@Peter: het is jammer dat je mijn weblog niet leest, anders had je geweten, dat ik afgelopen zomer het geboortehuis van Karl Marm heb bezocht en ik heb daar gekocht: een fles Karl Marx wijn, een Karl Marx T-shirt, voor mijn zoon en 6 Karl Marx ansichtskaarten.

http://keesjemaduraatje.web-log.nl/keesjemaduraatje/2007/08/geboortehuis_ka.html

Keesjemaduraatje zei

Geboortehuis van Karl Marx

Keesjemaduraatje zei

waar blijft nou de marxistisch verantwoorde analyse, van RGG, die alle andere documenten over het vermeende fascisme overbodig gaan maken?
We zitten er hier in de Wolfsschanze-bonker namelijk op te wachten.

Anoniem zei

@Keesjemaduraatje

Het tot op heden uitblijven van mijn reactie op Peters stuk valt toe te schrijven aan het feit dat ik a) nogal langzaam schrijf en b) met meer dan een project bezig ben. De door internet veroorzaakte compressie van temporaliteit veranderd hier niets aan.

Nu doet het mij een deugd dat jij blijkbaar mijn stuk wil lezen. Maar waarom nou de frase "die alle andere documenten over het vermeende fascisme overbodig gaan maken?" Heb ik ooit beweerd het ultieme-dicussie-afsluitende tekst te gaan overleggen? Ik geloof het niet.

Ik werp verre van mij de suggestie dat de sluitende conslusie in het debat over het 'wezen' van het fenomeen Wilders uit het brein van RGG zal spruiten. De oorsprongkelijke betekenis van het begrip 'dialectiek' slaat op de wederzijds corrigerende tegenstellingen die de discussie op een hoger niveau zullen brengen. Ik ben hier slechts een onderdeel van, en hoe meer mensen zich hier in mengen, des de beter.

Keesjemaduraatje zei

wel een beetje opschieten, want voor je het weet hebben de contra-revolutionnaire krachten de strijd al gewonnen.