vrijdag 6 juli 2007

Een liedje en een filmpje

Vakantietijd voor velen! Dus eventjes, voor de aardigheid, een liedje en een filmpje.

Eerst het liedje: "This Land Is Your Land", van Woody Guthrie, radicale folkzanger ui de jaren 30 en 40, grootvader van de singer/ songwriters van de jaren zestig en later. Dit, op zichzelf erg bekende, lied wordt nogal eens aangezien voor een liedje vol Amerikaanse vaderlandsliefde:

This Land is your land, this land is my land,
From California to the New York Island,
This land is your land, this land is my land
This land was made for you and me

Maar van die chauvinbistische uitstrealing blijft niet veel over als je sommige van de coupletten ziet:

In the squares of the cities, In the shadow of the steeple
By the relief office, I'd seen my people
As they stood hungry, I stood there asking
Is this land made for you and me?


En het volgende, mijn favoriete couplet:

As I went walking, I saw a sign there
And on that sign it said 'Private Property'
But on the other saide, it didn't say nothin'
That side was made for me and you


Inderdaad, de wereld is niet te koop, wat betreft Woody Guthrie. Hij was niet voor niets communist. Op YouTube een versie van het lied, gezonden door Tom Morello (voorhee en sinds kort weer in de band Rage Against the Machine), samen met de punkband Anti Flag. Het dak mag eraf, mensen. De twee opruiende coupletten vind je in derde commentaartje eronder. Waarom we aan het eind van de opname "Let It Be"van The Beatles op de achtergrond horen, is me een raadsel (gevonden via Counterpunch). Een bezoek aan de officiële website over Woody Guthrie zelf is trouwens ook de moeite waard.

Zo, uitgeluisterd? Oordopjes weer uitgedaan? Dan hebben we nu een filmpje,
over Apple in het Bush zogezegd. Ik verklap verder niets, gewoon rustig kijken - tot het eind (ook als de aandacht halverwege even verslapt, zoals mij overkwam), want het venijn zit zoals vaker in de staart. Dank, goede vriend Jermain, voor de tip.

Geen opmerkingen: