zondag 22 april 2007

Marxisme Festival

Zo, het zit er weer op: het Marxisme Festival van 2007, gehouden in het nu vrijwel verstreken weekend 20-22 april. Enige indrukken en opmerkingen, onder meer over bijeenkomsten die ik heb bijgewoond, wil ik mijn dierbare lezeressen en lezers niet onthouden. Ik heb er wat lectuurverwijzingen over de diverse onderwerpen bijgedaan.

De vrijdagavond begon met een forum. Daar sprak Mohammed Rabbae, ooit fractievoorzitter van GroenLinks, tegenwoordig een steeds feller en ook humoristisch spreker tegen racisme, vooral de Islamofobe variant ervan. Andere sprekers waren de ingetogen sprekende maar daardoor des te indrukwekkender David Hilliard, mede-oprichter van de Black Panther Party, organisatie van zwarte revolutionairen in de VS in de late jaren zestig en vroege jaren zeventig; Susan George, actief in de andersglobaliseringsbeweging en schrijfster van talloze boeken over armoede, schuldenlast en allerhande aspecten van de neoliberale globalisering; en Bart Griffioen, leidend lid van de Internationale Socialisten, de groepering die het Marxisme Festival organiseerde zoals zovele jaren hiervoor en hopelijk ook hierna. Hij schetste indringend de gegroeide kracht van de beweging tegen neoliberalisme en oorlog die de laatste jaren opgekomen is. Maar de meeste indruk op veel mensen maakte Jonathan Neale, actief in de op gang komende beweging tegen (de menselijke bijdrage aan) klimaatsverandering.

Susan George schetste hoezeer de instellingen van de financiële globalisering - Wereldbank, IMF bijvoorbeeld - in grote problemen geraakt zijn, en verlies van gezicht en geloofwaardigheid lijden. Maar erg optimistisch was ze niet: de macht van de multinationals si groot en nog groeiende, er is een lange weg te gaan. tegelijk streelde ze - net zoals toen ik haar eerder zag spreken, na afloop een demonstratie tegen de Eurotop in Nice in 2000 - een grote vastberadenheid uit. Ook Bart Griffioen refereerde in zijn bijdrage aan de toespraak van Susan George van destijds. Jonathan Neale gaf niet alleen aan hoe urgent het klimaatprobleem inmiddels blijkt te zijn; hij legde ook uit hoe alleen drastische ingrepen - technisch zeer goed mogelijk, maar botsend met de vrije markt en daarmee met de positie van de machthebbers - het tij, vrijwel letterlijk, zouden kunnen keren.

De eerste meeting die ik op zaterdag bezocht, mocht ik zelf toespreken. het onderwerp was "Rechts en links in de homobeweging" . Ik denk dat ik over dit onderwerp binnenkort nog wel het één en ander schrijf. Nu verwijs ik graag naar een aardig boekje dat ik ter voorbereiding heb geleden: "Homocons", van Richard Goldstein, een journalist die schrijft voor onder meer de Village Voice. 'Homocons' is zijn woord voor homo's en lesbo's die zich binnen de homogemeenschap ter rechterzijde opstellen. Een algemener artikel dat ik in de aanloop heb gelezen, over homo-emancipatie en hoe dat zich verhoudt tot linkse opvattingen is te lezen in de nieuwste International Socialism Journal: "LGTB politics and sexual liberation" , geschreven door Colin Wilson. LGTB staat voor Lesbian, Gay, Transgender, Bisexual - omdat seksuele onderdrukking breder is en meer groepen raakt dan homo's en lesbo's.

De volgende meeting die ik bijwoonde was getiteld: "Domela Nieuwenhuis: van christen tot anarchist" . Hans Lammers deed de inleiding, en dat deed hij helder en onderhoudend. Hij schetste de betekenis van deze man, die van Luthers dominee via socialistisch parlementslid uiteindelijk bij het anarchisme terechtkwam, in de laatste decennia van de negentiende en de eerste 19 jaar van de twintigste eeuw. Terwijl hij de beperkingen van Domela niet verzweeg maakte hij toch vooral duidelijk dat deze grondlegger van de socialistische beweging in Nederland een socialisme van onderaf centraal stelde waardoor we ons nog steeds door kunnen laten inspireren. Een biografische schets van Domela Nieuwenhuis, van de hand van Ger Harmsen, vind je in het Biografisch Woordenboek van het Socialisme en de Arbeidersbeweging in Nederland.

Daarna weer een forum. Het onderwerp was: "Kunnen we de wereld veranderen zonder de macht te grijpen?" Eerst ging Peyman Jafari op de ideeën van John Holloway, die in een boek dat binnen de andersglobaliseringsbeweging furore heeft gemaakt, en waarin Holloway zoekt naar methoden tot nmaatschappijverandering waarin de staatsmacht niet wordt overgenomen en/ of vervangen, maar vooral wordt omzeild. Peyman gaf aan dat, hoezeer hij het met Holloway eens is dat sociale verandering van onderaf komt en hoezeer de staat daarin tegenover ons staat, die staat toch niet genegeerd kon worden. Susan George sprak ook in die bijeenkomst; zij sloot zich goeddeels bij Peyman aan en belichtte vooral hoezeer de huidige economie en politiek stapsgewijs overgenomen waren door neoliberale functionarissen die de neoliberale recepten van privatisering en marktwerking alom doordrukten. De discussie vervolgens was niet oninteressant maar bleef wat lauw.

Over het onderwerp zelf kun je meer lezen in een gedachtenwisseling tussen de genoemde John Holloway en Alex Callinicos. De laatste staat in grote lijnen op het standpunt dat op de meeting van afgelopen zaterdag door Peyman Jafari werd ingenomen. Je leest de discussie in "Can we change the world without taking power?", in International Socialism Journal nr. 106. Inderdaad, de titel van zaterdagmiddag was niet origineel, en waarom zou die ook? Jammer dat aan het slot de tekst afbreekt in de discussiebijdragen die na afloop kennelijk door aanwezigen werden gedaan.

De volgende bijeenkomst die ik bezocht ging over het hart van de marxistische theorie en heette "Kapitalisme, vervreemding en bevrijding" . Ik kwam iets te laat beginnen maar het een groot deel van de inleiding gelukkig meegekregen. Kees Hoogendijk verzorgde die inleiding en dat deed hij kraakhelder en met grote betrokkenheid. Hij legde uit hoe in de marxistische theorie de vervreemding in het menselijk leven geworteld in is de loonarbeid. mensen verkopen hun arbeidskracht. Dat betekent dat die arbeidskracht als het ware een vreemde macht wordt, in handen van de ondernemers. Mensen hebben noch op de producten die ze maken, noch over het arbeidsproces werkelijke zeggenschap. ook daarvan zijn ze vervreemd. Van daaruit doortrekt de vervreemding het hele menselijke bestaan.

In de discussie kwamen psychologische gevolgen hiervan naar voren, net als het inzicht dat vervreemding van menselijke vermogens niet pas op de werkplek maar in het onderwijs speelde. mensen worden als het ware klaargestoomd voor een vervreemd bestaan. Tevens bespraken we hoe die vervreemding doorbroken zou kunnen worden - door gezamenlijk verzet, juist van die vervreemde arbeiders, die in die strijd hun collectieve kracht, elkaar en zichzelf als het ware terugvinden en een stap naar bevrijding kunnen zetten. Hoe realistisch dit allemaal is, daarover waren de aanwezigen het bepaald oneens, maar dat viel te verwachten en juist dit soort uitgesproken meningsverschillen maken het Marxisme Festival zo waardevol.

Over het marxistisch vervreemdingsbegrip valt trouwens veel te lezen. Marx zelf doet zijn opvattingen uit de doeken in zijn zogeheten Filosofisch-Economische Manuscripten uit 1844, ook wel bekend als de Parijse Manucripten. De kern staat in het eerste manuscript, in het hoofdstuk "De gealiëneerde arbeid" ('gealiëneerd' betekent 'vervreemd'). De eigenzinnnige marxist Bertell Hollman heeft een boek over Marx'vervreemdingstheorie geschreven dat on-line te vinden is: "Alienation - Marx' concept of Man in Capitalist Society" . Geen eenvoudige kost, maar de moeite waard - en dat gold ook voor het Marxisme Festival als geheel. Misschien schrijf ik er binnenkort nog wel meer over.

8 opmerkingen:

Unknown zei

het was weer erg intressant dit jaar :)
veel geleerd, en het was ook erg leuk om Jonathan neale weer te horen spreken.

Daarnaast was het ook erg leerzaam om David hilliard te horen spreken over de tactieken die de black panthers gebruikte.

Anoniem zei

Ik kom net moe thuis van werk, wil (en moet) eigenlijk gaan douchen, om daarna lekker fris een lekker verfrissend dutje te doen... maar een bericht over Marxisme 2007 kun je toch niet negeren.

Ik heb vijf meetings gezien. Eentje daarvan licht ik er effe uit. SWP'er Jonathan Neale en Black Panther David Hilliard spraken op de meeting "What's wrong with America?"

In een afgeladen zaal sprak eerst Hilliard over hoe de sociale problemen in de VS eigenlijk niet specifiek Amerikaans zijn, maar overal in de wereld te vinden zijn: werkloosheid, armoede, ongelijkheid. Daarom (1) kan en moet het gevecht gewoon in je lokale gemeenschap gevoerd worden, en (2) kan en moet dat gevecht en onze solidariteit "intercommunital" (grensoverschrijdend) zijn. Niet alleen zijn de problemen hetzelfde, ze worden bovendien door dezelfde nare boosdoeners veroorzaakt.

Hilliard sprak goed over goede dingen, puttend uit een rijke ervaring van antiracistisch en antiseksistisch verzet en tegenslag, maar toch een beetje alsof het een routinepraatje was. In het dagelijks leven geeft Hilliard namelijk les in moderne zwart-Amerikaanse geschiedenis aan een Amerikaanse universiteit. Zijn gebruikelijke publiek bestaat dus uit studenten die waarschijnlijk wel interesse hebben in de geschiedenis, maar die geschiedenis niet tot leven brengen zoals activisten dat doen.

Na Hilliard sprak activist Jonathan Neale, idem dito born in the USA. Hij sprak over: de bewegingen van onderaf in de jaren 60 en 70 - de opkomst van het neoliberalisme onder Reagan met de bedoeling om de bewegingen te breken en de macht van bovenaf keihard op te leggen - en de hernieuwde opleving van de bewegingen, met name sinds december 1999, Seattle.

Neale's verhaal over de heropleving van bewegingen van onderaf inspireerde niet alleen de bezoekers. Neale's verhaal en de bijdragen uit het publiek inspireerden blijkbaar ook Hilliard zelf! Zijn toon werd nog scherper, levendiger, geinspireerder, en strijdbaarder dan ie al was. Mij leek het alsof een het-kwartje viel bij Hilliard: dit is niet een studentenpubliek. Dit zijn mensen die zijn lessen niet alleen leren maar beleven. Die luisteren en doen. Die willen staan op de schouders van toen om vandaag te bouwen aan morgen. Wat Hilliard hier vertelde over het verleden, werd op het Marxisme Festival een bouwsteen voor de toekomst.

Brian

Keesjemaduraatje zei

De volgende zin uit jouw log is erg interessant: "Jonathan Neale gaf niet alleen aan hoe urgent het klimaatprobleem inmiddels blijkt te zijn; hij legde ook uit hoe alleen drastische ingrepen - technisch zeer goed mogelijk, maar botsend met de vrije markt en daarmee met de positie van de machthebbers - het tij, vrijwel letterlijk, zouden kunnen keren"
Omdat je daarmee duidelijk te kennen geeft, dat het de klimaat-ideologen in de eerste plaats erom te doen is, de vrije markt economie af te breken.
Bedankt dat je dat zo duidelijk zegt.

Anoniem zei

Keesjemaduraatje, misschien kun je uitleggen hoe klimaatverandering tegen gegaan moet worden? Ben benieuwd naar jouw oplossing.

Unknown zei

@keesjemaduraatje.

je zegt het volgende "Omdat je daarmee duidelijk te kennen geeft, dat het de klimaat-ideologen in de eerste plaats erom te doen is, de vrije markt economie af te breken.
Bedankt dat je dat zo duidelijk zegt."

het is ze er niet om te doen de vrije markt af te breken.
de enigste manier om het broeikas effect te stoppen is het vors terug dringen van broeikas gassen.
dit zal nooit goed vallen bij de vrije markt denkers, dus daaruit vloeit voort dat de vrije weg moet voordat er iets aan het broeikas effect gedaan kan worden.

het feit dat er de vrije markt weg moet is dus een middel, en de meeste klimaat-ideologen zien dat op dit moment nog niet eens in.
dus om nou te zeggen dat het klimaat-ideologen er om te doen is vrije markt af te breken is nogal kort door de bocht.

echter denk ik persoonlijk wel dat die twee hand in hand gaan.
er zal volgens mij dan ook geen oplossing voor het broeikas effect voortkomen uit het kapitalisme en een socialistische wereld waar niks tegen het broeikas effect gedaan word lijkt me zeer zeer onlogisch.

Keesjemaduraatje zei

ik denk dat we zeker energie moeten besparen (juist in industrieel hoogontwikkelde landen worden veel uitvindingen op dat gebied gedaan), maar dat de hele klimaat discussie een door ideologen geïnspireerde hype is die ons heel veel gaat kosten en niet veel zal opleveren. Laat het maar een beetje warmer worden, dat geeft niets. Klimaat veranderd ook zonder dat de mens er invloed op heeft

Maarten Das zei

Stel. STEL nu eens, just for the sake of argument, dat je gelijk hebt. Het klimaat verandert NIET door de mens, het wordt hooguit ietsje warmer, iedereen die anders beweert is een paniekzaaiende anti-neoliberaal. Stel. Wat is er dan alsnog op tegen om alternatieve energiebronnen (namelijk wind en zon) in te zetten, meer en beter openbaar vervoer te laten rijden, alle huizen fatsoenlijk te isoleren en de industrie te reguleren?

Wat, behalve het per se in stand willen houden van de vrije markt, omdat je er belang bij hebt?

Anoniem zei

Is Jelle Klaas niet die pooier die het studentenmeisje Tanja Nijmeijer gedwongen heeft zich bij de Farc aan te sluiten?
Is Jelle Klaas niet die moordenaar, die verantwoordelijk is voor het vele doden van arme boeren in Columbia?