zondag 26 november 2006

Goed nieuws: Fort Pannerden opnieuw gekraakt

Goed nieuws: "Het fort Pannerden is weer gekraakt. Zo'n honder krakers zijn zaterdagavond om tien uur het historische bolwerk bij Doornenburg binnengetrokken en zijn van plan er te blijven, zegt woordvoerder Titus. 'We zijn weer thuis', meldt hij verheugd." De website van de actievoerders zelf meldt 80 krakers, die al om kwart over negen de plek heroverd hadden.

Fort Pannerden is zes jaar lang gekraakt geweest, vanaf 12 juni 2000 om precies te zijn. Op 7 en 8 november ontruimden Mobiele Eenheid, samen met een genie-eenheid
van de Landmacht, het fort. Dat ging niet makkelijk. Krakers, aangevuurd door 50 tot 100 buurtbewonders, waaronder schoolkinderen, boden zo hevig verzet dat het de ME niet in één dag lukte. De grofheid van de politie trok aandacht. De Nederlandse Vereniging voor Journalisten stuurde een brief aan de betrokken korpschef van de politie warin ze klaagden dat de politie zes journalisten "ernstig belemerd" had in hun werk: ze werden op zeker anderhalve kilometer afstand van de plaats waar de ontruiming plaatsvond gehouden.

De afgelopen jaren, vboor de eerste ontruiming, had de kraakgroep die er woonde allerlei culturele activiteiten opgezet, ook voor buurtbewonders. Maar de eigenaar, Staatsbosbeheer, wilde er een bezoekerscentrum vestigen, overleg liep spaak, de autoriteiten pasten "bestuursdwang" toe, en met een tweedaagse operatie vond 7 en 8 de ontruiming plaats. Op de hierboven al doorgelinkte website Fort Pannerden is meer te vinden, ook een
heel nuttig archief met zowel ambtelijke stukken als berichten uit de media en video's van de ontruiming zelf. Ook Indymedia biedt veel informatie, veelal overgenomen van de Fort-Pannerden-website zelf.. Het officiële excuus voor ontruiming - onbewoonbaarheid - is sowieso onzin, anders laat je er vervolgens heen antikraakwacht in wonen...

En nu hebben krakers hun plek heroverd, en dat noem ik dus goed nieuws. Waarom? Het laat zien dat mensen zich niet door staatsgeweld van het actief nastreven van hun idealen laten weerhouden. Politie - met legersteun! - ontruimt de zaak, en de krakers komen doodleuk een paar weken later terug. Ik zie dat zeer graag, dit soort onverzettelijkheid. Het soort staatsgeweld dat bestuurders tegen de krakers van Fort Pannerden inzetten, valt te trotseren, en uiteindelijk te verslaan ook. Dat geeft hoop.

Maar deze krakers hebben meer nodig dan complimenten voor hun moed en dank voor de inspiratie die ze geven met hun verzet. Ze verdienen solidariteit. Niet omdat ik het in alles met ze eens ben. Ik geloof zelf niet dat we de wereld kunnen veranderen door eigen alternatieve gemeenschappen te vormen en vooral vandaaruit actie te voren. Daar zit iets teveel het idee in dat je aan deze wereld kunt ontsnappen. Deze wereld staat echter geen ontsnapping toe, alleen overwerping van de machten die deze wereld onleefbaar maken voor ons allemaal.

Maar in die strijd tegen de machten sta ik, meningsverschil of niet, aan dezelfde kant als de dappere mensen in Fort Pannerden. Als zijn weer ontruimd worden, dan is dat een klap in het gezicht van eenieder die weerstand biedt aan een onrechtvaardige orde en een bloedig gezag. Hun nederlaag is een verlies voor iedereen onderaan. Als Fort Pannerden echter standhoudt, dan is dat goed nieuws voor ons allemaal. Deze mensen en hun verzet verdienen solidariteit.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Stuur ze een solidariteitsmail. Ik denk dat ze dat heel prettig vinden om te merken dat ze steun in het land hebben: bewoners@fortpannerden.nl
Doen!

Peter Storm zei

Gedaan ook. Inderdaad: allemaal even doen.Is wel het minste ja. Dank voor de tip, Joris!

Anoniem zei

Hee, dank voor de solidariteit!

Even een kleine kanttekening: mijn naam is Titus, niet Tinus.

Daarnaast een opmerking over je observatie dat wij zouden willen ontsnappen uit deze maatschappij: nonsens. Op Fort Pannerden hebben wij ons juist altijd opgesteld als actieve leden van de dorpsgemeenschap! Vrijplaatsen zijn niet om naartoe te vluchten, ze zijn er om zo af en toe eens op adem te kunnen komen na een jachtige periode in de 'boze buitenwereld.'

Peter Storm zei

@Titus: excuus voor de fout in je naam, ik zal 'm corrigeren in de tekst.
Over je observatie over mijn observatie:-)): ik zie je punt, en zoals ik mijn punt formuleer is het ook wel erg kort door de bocht. Ik zeg niet: de actievoerders van Pannerden proberen te ontsnappen aan deze maatschappij. Ik zeg in feite: in de strategie van vrijplaatsen bespeur ik SPOREN van t idee dat zoiets mogelijk is. En ik denk dat het woord 'vrijplaatsen' dat al enigszins weerspiegelt. Het woord VRIJplaatsen immers suggereert een vrijheid op een enkele plek in n onvrije samenleving. Ik blijf van mening dat dat een illusie is, en ik vind discussie over dit soort zaken belangrijk. Het gaat per soot van rekening om vragen over hoe we onze wereld tot een rechtvaardiger en bewoonbaarder wereld maken. Dat gemeenschappelijke streven is wat ons bindt, daarbinnen valt te praten over de wegen erheen.

Maar ik maak uit jouw woorden, en uit steeds meer wat ik hoor over de actievoerders, op dat we het feitelijk niet zo erg oneens zijn; en wat jullie naar de dorspgemeenschap toe neerzetten is erg indrukwekkend, net als de respons erop! Dan resteer eigenlijk slechts een verschil van mening dat van nogal ondergeschikt belang is tegenover het staatsgeweld dat jullie, en indirect ons allemaal, bedreigt. Daarom wat mij betreft nogmaals: solidariteit en diep respect.