dinsdag 19 december 2006

Met de rooie ravotr de feestdagen door...

De feestdagen naderen, het jaar 2006 is vrijwel voorbij. Hoezo, trouwens, 'feestdagen'?

"Iedereen" gaat "gezellig" en "samen" om de kerstboom zitten - behalve het niet geringe aantal mensen dat alleen zit met die dagen, en het evenmin te verwaarlozen aantal dat gruwt van veel van de plichtmatige rituelen die de komende dagen zal teisteren. De opgeprikte, opzitten-en-pootjes-geven vorm van "gezelligheid" - en allemaal maar vriendelijk blijven kijken, hoe hard de onderlinge ergernissen en de verveling ook toeslaan. De verwachting van harmonieus samenzijn, maar al te vaak in familieverband, die zo hoog wordt opgeklopt dat de teleurstelling als het ware is ingeprogrammmeerd.

Met de behoefte aan gezelligheid is niets mis, net zo min als met de ontvankelijkheid voor sfeer, of dit nu kaarslicht, muziek of een keurig op kerstavond neergelegd sneeuwdek betreft. Maar de realiteit geeft aan dat verlangen te vaak hooguit een karikaturale, door commercie en verkrampte familiebanden vervormde, bevrediging.

Het trieste is dat buiten deze vorm van gezelschapszoekerij voor heel veel mensen al helemaal weinig bemoedigends is te beleven. Ik ga, 45 jaar oud, naar mijn ouders en zie mijn broers, schoonzussen en nichtjes. Heel veel zin heb ik niet in al die drukte. Een ander is nog geen dertig en heeft geen ouders meer, en dat is toch nog weer andere koek.

Het aantal geconsumeerde kalkoenen en het aantal geslikte anti-depressiva zouden elkaar dan ook wel eens aardig in evenwicht kunnen houden. Eigenlijk is het een wonder dat, tegen deze achtergrond, zoveel mensen toch nog zoveel genoegen uit de feestdagen weten te halen.

En dan is er natuurlijk nog radio en TV opm de dagen door te komen. "It 's Christmas in heaven, there'se nothing on TV; 'The Sound of Music' twice an hour, and 'Jaws' I, II and III", zo zong Monty Python in de jaren zeventig van de vorige eeuw al vrolijk venijnig. Het is er sindsdien niet echt beter op geworden. Intussen biedt de radio de top 1000 aller tijden, en de random rock 500, voor de ware liefhebbers. Jaaroverzichten en kerstconcerten spatten van het scherm. En met de jaarwisseling in zicht krijgen we de onvermijdelijke vraag voorgeschoteld: "heb jij nog goede voornemens voor 2007?"

Gelukkig is er internet als toevluchtsoord, en als venster op een wereld buiten de hype van koopdwang en gekunstelde knusheid. Vrolijk wordt je van die wereld niet altijd, oorlogen en onderdrukking doen niet aan vakantie. Verzet gelukkig evenmin.

Veel politieke websites houden echter wel degelijk een vakantiestop, of gaan op verminderde frequentie de feestperiode door. Ik kan de makers geen ongelijk geven. Maar ik doe er zelf niet aan mee. Ik heb al een prachtige vakantie gehad in november, er is ook de komende weken ongetwijfeld genoeg om over te webloggen, en ik bied de digitale balling die de bovenbeschreven feestmisère wil ontvluchten gaarne en relatief aangename en informatieve vrijplaats...

En wat ga je de komende tijd hier aantreffen? Niet schrikken: een jaaroverzicht, een top 100, een kerstconcert en zelfs goede voornemens, dat staat je te wachten. Natuurlijk geef ik er mijn eigen draai aan, dus niet allemaal meteen gillend weglopen.

Hieronder het voorlopige programma. Tussendoor blijf ik trouwens ook "gewoon" stukjes bakken en plaatsen, zo is de bedoeling.

24 december krijg je suggesties voor het Rooie Ravotr Kerstconcert: strijdbaar en toch gezellig, rood en toch romantisch. Voorzover die dingen al tegengestelden zijn natuurlijk. Misschien doe ik er nog wel maaltijdtips bij ook.

Van 27 tot en met 31 december lees je hier, in etappes, de Enige Echte Rooie Ravotr Top 100. De songs die ik het mooiste vind, met wat opmerkingen over het hoe van de song en het waarom van de selectie. Suggesties daarvoor zijn trouwens zeer welkom, via het "comments"-formulier of via de mail, en bij voorkeur met gegevens, motivatie, internetlocatie van de tekst, etcetera. Ik ontdek graag mooie muziek die tot nu toe buiten mijn aandacht bleef. Maar het wordt geen opiniepeiling, mijn eigen voorkeur is het criterium.

Van 24 tot en met 31 december vind je hier stukken jaaroverzicht. Elke maand krijgt een artikel. Vaak zal ik daarin een gebeurtenis bespreken die, toen die polaatsvond, geen of te weinig aandacht kreeg op dit weblog. Een soort van achterstallig onderhoud, een inhaalslag als het ware. Soms zal ik terug komen op een eerder wel besproken gebeurtenis. En bij een enkele maand heb ik nog weer iets anders in petto. Komt het lezen.

Tenslotte, de Goede Voornemens. Ik maak de mijne bekend op 28 december. Dan begint namelijk het derde jaar van de Rooie Ravotr als weblogger. Dat is dus al een beetje nieuwjaarsdag voor mij, al zullen de dagen erop de oliebollen mij niet ontgaan. Daar zorg ik wel voor. Ook voor de goede voornemens geldt trouwens: suggesties welkom, maar meeste stemmen gelden hier niet. Dit weblog is uiteindelijk een soloproject...

Laat ik opgewekt afsluiten. Al mijn lezers, en zij die het nog gaan worden - pre-emptive well-wishing, zogezegd - alle sterkte en goeds in de komende weken. Zelfs feestdagen krijgen ons niet klein, en niet rustig ook.

8 opmerkingen:

Keesjemaduraatje zei

mag ik een verzoekplaatje aanvragen?
In the Ghetto, van Elvis Presley !!

Anoniem zei

Ik zou eerder iets anders willen voorstellen voor Keesje, RooieRavotr had het er al over: Monty Python - Always look on the bright side of live

Ziet er trouwens goed uit, dat programma! Ik ga het allemaal nauwlettend volgen en nadenken over suggesties.

Keesjemaduraatje zei

of nog een ander verzoek:
Suspicious Mind, van Elvis Presley

Anoniem zei

Strike Anywhere - Chalkline (de akkoestische versie)

en als je iets harders ook niet erg vindt
Strike Anywhere - To The World

"i pledge allegiance to the world, untill the last law breaks none of us are free"

Anoniem zei

De Top 10 van Kapitein Koek,

Dire Straits Down to the waterline
Dire Straits Sultans Of Swing
the Eagles Hotel California
Van Halen Jump
The Hooters Satellite
Peter Gabriel Solsbury Hill
Flletwood Mac Don't Stop
Dream Theater Surrounded
Beegees Staying Alive
The Who Baba O'Riley

Anoniem zei

aangezien ik verwacht dat mijn muziek smaak niet helemaal overeenkomt met die van de rooieravtr zal ik zelf geen verzoekjes indienen :p
echter verheug ik me wel op alle verslagjes en dergelijke.

Anoniem zei

Een paar suggesties alvast:

Tori Amos - Winter
R.E.M. - Losing my religion
Mark & Clark band - Worn down piano
Sting - Fragile
Tom Waits - Downtown Train

Peter Storm zei

Er kan nog meer bij mensen:-) En even@john: ik hoor ook graag nieuwe onbekende en onverwachte dingen dus hou je niet in:-)))